Mikä on Perhetupa?

Perhetupa on Lahden keskustassa sijaitseva kaikille lapsiperheille avoin kohtaamisen ja vertaistoiminnan paikka. Tilat ovat lapsiystävälliset sekä kodinomaiset ja yhteisöllinen keittiö on paikan sydän. Ovet ovat avoinna useana päivänä viikossa ja toiminta on perheille maksutonta. Voit osallistua anonyymisti sekä ilmoittautumatta. Vanhemmilla on mahdollisuus saada työntekijöiltä tukea ja ohjausta. Avoimen toiminnan lisäksi Perhetuvan tiloissa kokoontuvat perheiden ja yhteistyötahojen erilaiset vertaisryhmät.

Mistä kaikki alkoi?

Tiesitkö, että Perhetupa on toiminut Lahdessa jo vuodesta 2006 ja tänä vuonna vietetään 15 v. synttäreitä. Toiminta käynnistyi aikoinaan PerheSantran nimellä kaupungin, oppilaitosten, järjestöjen sekä seurakunnan yhteisenä hankkeena. Tilat kalustettiin ja toiminta avattiin eritoimijoiden sujuvalla yhteistyöllä. Tavoitteena oli luoda perheille kohtaamisen ja yhdessä toimimisen paikka Lahteen. Toiminta nähtiin merkityksellisenä ja hankkeen jälkeen Lahden ensi- ja turvakoti ry päätti jatkaa toiminnan ylläpitämistä. Vuosien saatossa Perhetupa on vakiinnuttanut paikkansa muiden toimijoiden rinnalla sekä lapsiperheet ovat löytäneet toiminnan hyvin. Perhetuvasta on tullut merkityksellinen toiminta vauva- ja pikkulapsiperheiden hyvinvoinnin tukemisessa sekä vertaistoiminnan mahdollistajana.

Kävijämme Saran kokemus Perhetuvasta

”Perhetupa on upea esimerkki perheitä tukevasta matalan kynnyksen palvelusta. Perhetupa tarjoaa paitsi vapaata myös ohjattua tekemistä niin lapsille kuin aikuisillekin. Siellä lapset oppivat varhain leikkitaitoja toisten lasten kanssa ja aikuiset saavat vinkkejä arkeen sekä erittäin tärkeää vertaistukea. Perhetupa on ollut meille kuin toinen olohuone. Sinne on voinut mennä, kun tuntuu että kaipaa juttuseuraa tai kotona seinät muuten vain kaatuvat päälle. Kun on oikein väsyttänyt, on sohvalle voinut käydä makaamaan ja ummistaa hetkeksi silmät tai saanut juotua kahvin lämpöisenä ja rauhassa, sillä apua on saanut sekä henkilökunnalta että toisilta vanhemmilta. Perhetupa toimi myös hyvänä harjoitteluna ennen päiväkodin aloittamista, sillä siellä lapset pääsevät ryhmässä toimimisen lisäksi opettelemaan esimerkiksi ruokailutaitoja yhteisessä keittiössä ja monet taidot opitaan esimerkin kautta. Perhetuvassa lapsi on päässyt myös askartelemaan ja tekemään ihania kortteja ja lahjoja jo pienestä pitäen, joita ei kotona tulisi materiaalien puutteen ja sotkuisuuden takia tehtyä. Sen lisäksi, että lapselle on löytynyt ystäviä, joiden kanssa olemme edelleen viikoittain tekemisissä, olen itse löytänyt kavereita ja ystäviä, joilta olen saanut tukea myös Perhetuvan ulkopuolella. Ja löytyipä Perhetuvalta myös kummitäti toiselle lapsellemme.”

ttps://www.facebook.com/perhetupa

Blogin kirjoittaja: Heli Tiihonen/Perhetupa