Tervetuloa tutustumaan Lahden Turvakotiin!

Meillä turvakodilla työskentelee seitsemän perhe- ja kriisityöntekijää sekä yksi sosiaalityöntekijä. Turvakodissa saa suojaa lähisuhdeväkivallalta. Lisäksi tarjoamme kriisiapua ja tukea väkivallan loppumiseksi. Turvakotimme on avoinna vuorokauden ympäri ja meille voi hakeutua matalalla kynnyksellä. Lähisuhteessa ei tarvitse ilmetä fyysistä väkivaltaa vaan myös väkivallan uhka on riittävä syy turvakotiin hakeutumiselle. Väkivalta voi fyysisen väkivallan lisäksi ilmetä myös henkisenä, seksuaalisena tai taloudellisena väkivaltana. Meillä turvakodilla huomioidaan jokaisen yksilöllinen tilanne ja tarpeet.

Turvakotiin voi tulla yksin tai yhdessä lasten kanssa. Oman huoneen lisäksi turvakodilla tarjotaan asiakkaille myös päivittäiset ateriat, joiden valmistamisesta vastaa meidän oma emäntämme. Turvakodissa oleminen on aina maksutonta ja turvakotijakson kesto määritetään aina yksilöllisesti riippuen asiakkaan tilanteesta ja tarpeista.

Meillä turvakodissa asiakkaalla on mahdollisuus pohtia tilannettaan sekä hoitaa tulevaisuuteen liittyviä käytännön järjestelyitä yhdessä turvakodin työntekijöiden kanssa. Tilanteen salliessa asiakkaan on myös mahdollista käydä turvakodista töissä ja lapset voivat käydä päivähoidossa tai koulussa.

Jokaisella on oikeus turvalliseen elämään. Jatkuva varuillaan olemien, pelko sekä uhkan kokeminen sekä alistetuksi tuleminen voivat olla merkkejä henkisestä väkivallasta. Myös väkivallalle altistuminen, eli väkivaltaisessa ympäristössä eläminen ja väkivallan näkeminen, kuuleminen tai muulla tavalla todistaminen on väkivaltaa. Väkivalta voi aiheuttaa fyysisiä vammoja tai tunne-elämään ja käyttäytymiseen liittyviä oireita, kuten ahdistuneisuutta, unihäiriöitä, masennusta ja häpeän ja syyllisyyden tunteita. Kertomalla väkivallasta sinulla on mahdollisuus saada apua. Älä jää yksin.

Turvakotimme on aina avoinna ja voit soittaa turvakotiin (puh. 03 875 090) koska tahansa kysyäksesi lisätietoja. Puheluusi vastaa vuorossa oleva perhe- ja kriisityöntekijämme.

Kiitos mielenkiinnostasi turvakotimme toimintaa kohtaan!

Ystävällisin terveisin,

Lahden Turvakodin työtiimi