Kahden pienen lapsen äiti Heidi osallistui verkossa Vertaisvoimaa vanhemmille -ryhmään vuonna 2019. Heidi ja muut ryhmään osallistuneet vanhemmat ympäri Lappia sekä vetäjät Rovaniemeltä kokoontuivat verkossa videopuheluyhteydellä kymmenen viikon ajanVertaisryhmässä vanhemmat jakavat kokemuksiaan ja vinkkejään lasten kasvatuksesta erityisesti haastavissa tilanteissa.

− Vertaisryhmän tärkein anti oli minulle se, että huomasin, etten ole yksin lasten kasvatukseen liittyvien haasteiden kanssa, vaan myös muilla vanhemmilla on samankaltaisia huolia, Heidi sanoo.

Yhdistykset tarjoavat monenlaisia vertaistukea. Tutustu oman alueesi yhdistyksen toimintaan ja löydä itsellesi sopiva porukka.

Hän kertoo, että muut vanhemmat jakoivat ratkaisujaan eri asioihin ja heiltä sai uusia näkökulmia.

− Keskustelimme esimerkiksi lapsen kanssa kaupassa käymisestä ja siitä, miten kaikki lapset saisivat vanhempansa kanssa tasapuolisesti omaa aikaa varsinkin silloin, jos joku lapsista on erityisen vaativa.

Heidi kiittelee ja suosittelee lämpimästi vertaisryhmää kenelle tahansa vanhemmalle. Hän ei olisi voinut osallistua ryhmään ilman etäyhteyttä. Heidi asuu pienellä paikkakunnalla, josta on Rovaniemelle matkaa satoja kilometrejä.

− Meillä oli lämmin tunnelma ryhmässä, ja verkossa kohtaaminen toimi yhtä hyvin kuin kasvokkainenOlen pitänyt yhteyttä muihin äiteihin myös ryhmän jälkeen, Heidi kertoo.

Heidin nimi on vaihdettu hänen yksityisyytensä suojaamiseksi.

Kuva: kansikuvan perhe ei liity tarinaan, kuvaaja Tiuku Pennola