Vauvapysäkiltä saat eväitä vauvaperheen stressaavien tilanteisiin. Löydä konkreettiset vinkit arkeen videoilta ja podcasteista. Tutustu myös kolmella paikkakunnalla kokoontuviin ryhmiin.

Vauvapysäkki -ryhmät

Vauvapysäkki –ryhmässä valmistaudutaan vauvan syntymään. Ryhmässä keskustellaan vanhemmuuteen liittyvistä teemoista ja harjoitellaan tietoisuustaitoja. Ne ovat taitoja, jotka auttavat keskittymään meneillään olevaan hetkeen hyväksyvästi sekä tukevat vanhemman ja vauvan hyvinvointia. Tietoisuustaitoja harjoittelemalla on mahdollista oppia stressin hallintaa sekä myötätuntoista ja joustavaa suhtautumista itseen ja toisiin.

Vinkit vauvaperheille

Videot ja podcastit paneutuvat stressiin vauvaperheissä ja käsittelevät sitä, miksi stressi on niin yleistä. Videoissa kuvataan tavallisia vauva-arjen tilanteita ja löydetään tapoja selvitä pulmista.

Podcasteissa syvennytään videoiden teemoihin ja mietitään sitä, mitä stressi oikeastaan on ja mikä raskausaikana ja vauvaperheessä stressaa. Jokaisessa jaksossa vieraiden kanssa pohditaan myös arjen keinoja stressinhallintaan. Taloushuolia on yllättävän monilla vauvaperheillä ja ne stressaavat, mutta myös rahapulmiin löytyy apua.

Vauvapysäkki -ryhmät

Ilmoittaudu nyt kevään 2022 ryhmiin!

Kuopio
tiistaisin 15.3.-17.5 klo 17-19.30.
Ilmoittaudu Lauralle 044 3697202, laura.lahti@kuopionensikoti.fi

Kokkola
 maanataisin 7.3-16.5 klo 17-19.30.

Ilmoittautuminen Satu 044 901 6386, satu.vesisenaho@kokkolanensijaturvakoti.fi

Rovaniemi
keskiviikkoisin 16.3-18.5 klo 17-19.30, tarvittaessa etäyhteydellä.
Ilmoittautuminen Maritta 040 837 3005maritta.seppanen@lapinentu.fi

Oulu
Lisätietoa:
vauvatalo@oetk.fi

Löydä itsellesi sopivat keinot rauhoittua

Ovesta ulos pääseminen on vauvaperheessä joskus todella vaikeaa ja stressikäyrä nousee. Kaikilla on kuuma, vauva itkee väsymystä ja tukalaa oloa ja perillä pitäisi olla jo. Vauva aistii vanhemman stressin ja rauhoittumiskeinojen löytäminen auttaa eteenpäin ylivoimaisesta tilanteesta.

Toinen aikuinen auttaa rauhoittumaan

Väsymys kiristää molempien vanhempien pinnaa. Kinaa voi tulla pienistä ja suurista asioista. Luja luottamus toiseen ja hoitovastuun jakaminen auttaa selviämään ylivoimaisista ja stressaavista tilanteista.

Sanoita vauvalle omia tunteitasi

Mielikuvat vanhemmuudesta ja todellisuus eivät aina kohtaa ja arkiset tilanteet voivat tuntua hetkittäin ylivoimaisilta. Tietoinen rauhoittuminen auttaa huomaamaan omia tunteita ja löytämään keinot palata vauvan luo.

Taloushuolet stressaavat

Rahaan liittyvät vaikeudet ovat yleisiä ja koskettavat myös monia vauva- ja lapsiperheitä. Ne aiheuttavat usein huolta ja ylimääräistä stressiä, joka kuormittaa arkea. Rahavaikeuksista puhuminen ja avun hakeminen voi tuntua vaikealle.