Kahden pienen lapsen äitinä Ukrainan sota on järkyttänyt minua syvästi. Samaistun ukrainalaisten äitien hätään, kun he miettivät, onko parempi koettaa piiloutua lasten kanssa omaan maahansa vai lähteä vieraaseen maahan, jättäen kaikki turvaverkot ja tutut asiat taakseen. Ehkä raskaana ollen, uutta elämää vatsassaan kantaen, miljoonat ukrainalaiset äidit ovat joutuneet tekemään tämän vaikean valinnan itsensä ja lastensa vuoksi.

Tai miltä tuntuu tulla viimeisillään raskaana vieraaseen maahan, jossa ei ymmärrä kieltä eikä mitään siitä, miten yhteiskunta toimii, ja joutua synnyttämään yksin, ilman tukea? Hoitohenkilökunta synnytyssairaalassa tekee parhaansa omien paineidensa keskellä, mutta pelkällä elekielellä kommunikointi on vaikeaa. Ja kaiken aikaa tietäen, että mahdollisesti se perheen isä ja oma puoliso on Ukrainassa taistelemassa rintamalla. Tai pahempaa.

Me Ensi- ja turvakotien liitossa tunsimme tämän hädän syvästi. Sen vuoksi perustimme keräyksen, jolla autamme erityisesti perustehtävämme mukaisesti pikkuvauvojen ja pienten lasten kanssa tulleita sekä tänne synnyttämään tulevia Ukrainan sotaa pakenevia ihmisiä.

Olemme jo vieneet konkreettista apua vaippojen ja vauvatarvikkeiden muodossa Ukraina-keskukseen ja jatkamme avun antamista teidän, meille tärkeiden lahjoittajien avulla. Olemme suunnattoman kiitollisia jokaisesta lahjoituksesta, jonka olette antaneet! Kaikki keräyksellä saamamme varat käytetään Ukrainasta sotaa paenneiden auttamiseen, joko konkreettisena tavara-apuna, tai henkisen tuen muodossa. Jokainen autettu äiti ja vauva on viesti inhimillisyydestä tämän sodan keskellä. Jokainen lahjoitus on merkki siitä, että parempi huominen on mahdollinen. Se auttaa jaksamaan. Kiitos sinulle siitä, lahjoittajamme.

Lue lisää: Vaunulenkki vauvoille -kampanja

Kirjoittaja: Aura Yliselä

Aura Yliselä työskentelee Ensi- ja turvakotien liitossa varainhankintapäällikkönä.