Ensi- ja turvakotien liitto avasi alaikäisille tarkoitetun chatin syyskuussa 2020. Chat on tarkoitettu lapsille ja nuorille, joita mietityttävät erityisesti vanhempien ero tai riidat kotona, oman seurustelun pulmat tai päättyminen sekä väkivalta kotona tai muissa läheisissä suhteissa. Alaikäisten auttaminen chateissa ei sinänsä ole meille uusi juttu, chattimme ovat palvelleet jo vuodesta 2011 myös lapsia ja nuoria. Uuden chatin avaamisella halusimme kuitenkin varmistaa lasten ja nuorten avun saamisen sekä tarjota keskustelutukea juuri lasten ja nuorten auttamiseen erikoistuneiden työntekijöiden kanssa.

Tähän mennessä chatissa on käyty jo yli 1500 keskustelua. Chat on avoinna joka arkipäivä klo 15-18 pyhäpäiviä lukuun ottamatta. Meillä chatkeskustelut ovat pääosin kertaluontoisia, mutta kannustamme lapsia ja nuoria aina palaamaan chattiin, jos tilanne muuttuu tai oma olo huononee. Muutaman kerran keskustelija on myös palannut takaisin kertomaan miten tilanteet ovat kotona edenneet keskustelun jälkeen.

”sain todella hyvää apua tilanteeseen ja uskon että tilanne helpottuu tästä”

Moni lapsi ja nuori kertoo chatissa peloistaan ja huolistaan, asioista, joita ei ole uskaltanut aiemmin ottaa puheeksi. Monissa keskusteluissa kuuluu huoli omien vanhempien jaksamisesta tai ystävän tilanteesta. Lapsi tai nuori ei halua kuormittaa vanhempiaan omilla huolillaan, koska heillä on jo muita asioita mielessä. Lapset ja nuoret ovat myös huolissaan ystävästä, joka on ehkä kokenut jotain satuttavaa tai kertonut itsetuhoisuudestaan. Monia lapsia ja nuoria painaa asiat, joiden ei pitäisi olla osa heidän elämäänsä. Yleisimmin keskustelunaiheet liittyvät vaikeuksiin puhua omista asioista vanhempien kanssa, vanhempien eroon liittyviin tunteisiin ja erityisesti yksinäisyyteen vanhempien erotessa, oman seurustelun päättymiseen, lapseen tai nuoreen kohdistuvaan henkiseen ja fyysiseen väkivaltaa sekä ahdistukseen ja itsetuhoisuuteen.

Jo lyhyt kohtaaminen chatissa voi olla todella merkityksellinen. Se voi auttaa lasta tai nuorta tunnistamaan oman tilanteensa tai rohkaista puhumaan vaikeista asioista. Pandemian pitkittyminen on entisestään heikentänyt lasten ja nuorten tilannetta. Moni nuori kokee ahdistusta ja pelkoa. Tilanteet kotona ovat voineet vaikeutua ja aiheuttaa pelkoa ja turvattomuutta. Tällöin tarvitaan rauhallisuutta ja aikaa. Chatkeskusteluissa etenemme aina lapsen tai nuoren ehdoilla kunnioittaen hänen rajojaan. Päivystäjämme ovat chatissa lapsia ja nuoria varten. Juttelemme arkisista asioista, annamme tietoa ja luomme toivoa. Vaikeissa ja lasta tai nuorta haavoittavissa tilanteissa varmistamme aina avun saamisen.

”ihana päivystäjä joka kuunteli! <3″

Ensi- ja turvakotien liiton Lasten ja nuorten chat on auki arkipäivisin klo 15-18. Päivystäjinä toimivat jäsenyhdistystemme työntekijät ero- ja väkivaltatyön avopalveluista eri puolilta Suomea. Chatin löydät sivun oikeasta alakulmasta.

Tutustu myös näihin:
Kun vanhemmat eroaa. Tietoa nuorille: www.apuaeroon.fi/nuoret
Pelottaako sinua kotona? Tietoa nuorille: www.nettiturvakoti.fi/nuoret

Kirjoittaja: Tuulia Kovanen

Tuulia Kovanen työskentelee Ensi- ja turvakotien liitossa väkivaltatyön asiantuntijana.