Oletko kokenut väkivaltaa? Oletko käyttänyt väkivaltaa? Pelkäätkö, että käytät väkivaltaa? Oletko nähnyt väkivaltaa? Elätkö väkivallan uhan alla? Älä jää yksin – avun hakeminen mahdollistaa muutoksen.

Väkivalta- ja kriisityön yksikkömme Enstun palveluihin kuuluvat perhe- ja lähisuhdeväkivaltatyö väkivaltaa kokeneille, sitä käyttäneille tai sen käyttöä pelkääville ja sille altistuneille iästä ja sukupuolesta riippumatta. Työskentelyn tavoitteena on turvallisuuden varmistaminen, väkivaltakierteen katkeaminen ja asiakkaan osallisuuden, elämänhallinnan ja voimavarojen vahvistaminen. Annamme tietoa väkivallasta ja sen vaikutuksista, keinoista väkivallattomuustaitojen opettelussa, asiakkaan oikeuksista sekä muista tarvittavista tukipalveluista.

Lähisuhdeväkivalta jää hyvin harvoin kertaluontoiseksi. Ellei lähisuhdeväkivaltaan puututa ja väkivallan kierrettä saada katkaistua, on sillä taipumus toistua, lisääntyä ja muuttua vakavammaksi. Avun hakemisen kynnystä nostattavat usein häpeä, pelko, syyllisyys ja turha leimautumisen pelko.  Väkivallasta kertominen ja avun hakeminen on kuitenkin ensimmäinen askel väkivallasta irti pääsemiseksi ja tuon kynnyksen ylittämiseksi. Tiesitkö, että häpeän vastavoima on hyväksyntä? Lähisuhdeväkivallan tuleminen julki on aina kriisi, mutta se mahdollistaa joskus hyvin pitkäänkin jatkuneen salaisuuden käsittelemisen avoimemmin -olit sitten väkivallan tekijä tai kokija. Enstu tarjoaa turvattomalle ihmiselle turvallisen ympäristön olla oma itsensä.

Väkivaltatyön lisäksi teemme eroauttamistyötä, joka on tarkoitettu eroa pohtiville ja eronneille aikuisille ja heidän lapsilleen. Eroauttamisen tarkoituksena on erokriisin kohtaaminen ja siinä tukeminen sekä yhteistyövanhemmuuden rakentaminen. Eroauttamistyöskentelyssä eri osapuolet saavat mahdollisuuden pohtia eron herättämiä ajatuksia, tunteita ja käytännön asioita yhdessä ammattilaisen kanssa. Toimintamme piiriin voi hakeutua myös silloin kun lasta koskevien sopimusten toteutumisessa on ongelmia esimerkiksi lasten huoltoon ja tapaamisiin liittyen.

Tapaamisia palveluissamme on mahdollista toteuttaa niin yksilö-, pari- kuin perhetapaamistenkin muodossa. Otamme asiakkaita vastaan Seinäjoella (Simunantie 10C, 60200 Seinäjoki) sekä Kauhajoella (Taipaleentie 3B, 61800 Kauhajoki), lisäksi on mahdollista järjestää tapaaminen myös etäyhteyksin.

Palvelut ovat aina ilmaisia ja vapaaehtoisia. Meille voi tulla asiakkaaksi myös nimettömänä.

Kriisejä on monenlaisia ja jokainen kokee ne omalla tavallaan. Etsimme yhdessä asiakkaan kanssa ratkaisuja vaikeisiin ja haastaviin elämäntilanteisiin hänen omia tarpeitaan kuunnellen. Käytännössä tämä tarkoittaa rauhoittavaa läsnäoloa, asiakkaan kuuntelemista ja kunnioittamista ja hänen tarinansa näkyväksi tekemistä. Meillä asiakas kohdataan aina arvostavasti ja välittävästi.

Uskalla pyytää apua, kun sitä tarvitset:

• Vastaava väkivalta- ja kriisityöntekijä Peter Laitio p. 044 760 6353, peter.laitio@enstu.fi
  • Väkivalta- ja kriisityöntekijä Hanna Hirsimäki p. 044 977 2022, hanna.hirsimaki@enstu.fi
  • Väkivalta- ja kriisityöntekijä Saija Syväluoma p. 050 300 4786, saija.syvaluoma@enstu.fi (Suupohjan alue)

Muistathan, että voit tehdä ajanvarauksen meille avopalveluihin myös nettisivujemme kautta!

Ajanvaraus -palkin löydät nettisivujemme (www.enstu.fi) alaosasta, chat-ikkunan vierestä tai mobiilinäkymässä chat-palkin yläpuolelta. Ajanvarausta varten tulee täyttää puhelinnumero tai videoyhteyttä varten sähköposti. Palvelussa voi asioida nimettömänä, jos sähköpostiosoite ei sisällä yksilöiviä tietoja. Yhteystietoja ei hyödynnetä muuhun tarkoitukseen, kuin asiakkaan toivomaan yhteydenottoon. Varaaja saa tekstiviestin vahvistuksena onnistuneesta varauksesta.

Huom! Mikäli et löydä nettiajanvarauksen kautta sopivaa aikaa, niin olethan matalalla kynnyksellä työntekijöihimme yhteydessä sopivan ajan löytämiseksi.

Apua on saatavilla ihan muutaman klikkauksen päässä!

Saapumisohje Enstun Seinäjoen toimipisteeseen