Tänä syksynä eräs kriisipuhelu sai minut havahtumaan hyvin yleisen kysymyksen äärelle: Mitä kaikkea turvakodissa voi tehdä tai mitä siellä tullaan tekemään? Turvakodissa voi tehdä vaikka ja mitä!

Turvakotiin voi liittyä monenlaisia ennakkoajatuksia. Ajatuksissa on noussut esiin laitosmaisuus ja sen mukana tulevat erittäin tarkat säännöt sekä aikataulut. Joskus turvakodin on ajateltu olevan kuin vankila, eikä sen vuoksi haluaisi lähteä omasta kodista. Turvakodilla ymmärrämme sen hyvin, ettei kotoa lähtö ole niin helppoa ja yksinkertaista, kuin sen ajatellaan olevan. Myös epävarmuus ja pelko tulevasta vaikuttavat asiaan, puhumattakaan siitä, ettei tiedä mihin paikkaan olisi menossa. Usein haluammekin avata jo kriisipuhelussa ja viimeistään turvakodille tulon yhteydessä, että millaista täällä on olla ihan oikeasti.

Turvakodissa arvostamme yhteisöllisyyttä. Vietämme yhdessä aikaa olohuoneessa tv:tä katsellen ja jutellen niitä näitä. Meillä saa tehdä halutessaan yksin ruokaa tai voimme tehdä sitä yhdessä koko väelle. Arkiaamuisin vietämme yhteistä aamuhetkeä, jossa juttelemme tulevan päivän suunnitelmista. Joskus saatamme myös viettää leffailtaa tai taiteilla. Kerran viikossa meillä on ryhmähetki, jossa voi saada toisilta vertaistukea tilanteeseen. Erityisen tärkeää on se, että jokainen saa osallistua sillä tavalla kuin itselleen kokee hyväksi, eikä ketään pakoteta mukaan.

Yhteisöllisyydestä huolimatta, meille on tärkeää, että jokainen saa myös aikaa levolle. Täällä saa kerätä rauhassa voimia takaisin ja ottaa aikaa itselleen omassa huoneessa tai meidän yleisissä tiloissamme. Lämpöisessä saunassa käyminen on myös koettu mukavana. Kannustamme tekemään sellaisia asioita, jotka tuovat tai ovat tuoneet aiemmin iloa. Turvakodilta voi lähteä esimerkiksi ulkoilemaan, harrastuksiin, töihin, läheisten luokse tai muuten vaan asioille. Täällä saa viettää aivan tavallista arkea, kuten kotona. Arjen jatkaminen voi näyttäytyä lapsiperheen kohdalla samojen rutiinien ja sääntöjen noudattamisena. Tutut asiat tuovat lapselle turvaa uudessa paikassa.

Turvakodilla käymme myös väkivalta- ja turvallisuuskeskusteluita. Keskustelemme tästä hetkestä, elämästä taaksepäin ja jossain kohtaa suuntaamme katsetta myös tulevaan. Olemme tukena ja apuna kaikissa asioissa, mitä tulee turvakodissa olon aikana vastaan. Näitä voivat olla esimerkiksi asunnon etsiminen, kela-asiat tai yhteistyöt muiden ammattilaisten kanssa. Usein myös järjestämme turvakodilla palavereita toisten ammattilaisten kanssa. Turvakodilla työskentelemme myös mielellään lasten kanssa keskusteluiden, pelien ja leikkien kautta. Lasten kanssa työskentely tehdään lapsen ikä huomioiden ja siihen kysytään vanhemmalta lupa. Näin annamme myös lapsille mahdollisuuden jutella kodin asioista, jos lapsi näin haluaa.

Me pyrimme luomaan turvakodille arkea, mikä olisi mahdollisimman tavallista kullekin. Vaikeiden elämäntilanteiden keskellä, tutut arjen askareet ovat usein auttaneet pysymään tässä hetkessä. Me kuljemme vierellä koko turvakoti matkan ajan.

Jos jokin asia jäi vielä mietityttämään, niin kerromme mielellämme lisää. Olemme aina puhelimen päässä saatavilla, joten rimpauta rohkeasti!