Jo alkuvuodesta saimme ilouutisen: Etelä-Pohjanmaan ensi- ja turvakotiyhdistys on saanut myönteisen avustuspäätöksen Odd Fellows- järjestön lastenrahastosäätiöltä lasten vertaistukitoiminnan järjestämiseen. Aiheen äärellä on pidetty useampiakin aivoriihiä, ja lopputuloksena on, että tulemme järjestämään lähisuhdeväkivaltaa kokeneille tai sille altistuneille 7–12-vuotiaille lapsille ryhmätoimintaa, joka kokoontuu kolmen viikon välein Seinäjoella. Ryhmään mahtuu enintään kahdeksan lasta, ja se on tarkoitettu turvakodissa olleille/oleville tai väkivalta- ja kriisityön yksikkö ENSTU:n asiakkaiden lapsille. Ryhmää tulevat ohjaamaan turvakodin väkivalta- ja kriisityöntekijät.

No, mitäs siellä ryhmässä sitten tullaan tekemään? Siihen meillä on jo joitakin hyviä ajatuksia, mutta olemme tietenkin avoimia ryhmäläisten omille toiveille, ja ensimmäisellä kokoontumiskerralla jutellaan mahdollisista toiveista ja odotuksista. Se on varmaa, että jokaisella kerralla syömme herkullista välipalaa, ja käytämme erilaisia luovia, osallistavia ja yhteistoiminnallisia menetelmiä tekemisessä. Ryhmässä on tarkoitus harjoitella ja vahvistaa sosiaalisia taitoja sekä tunne- ja turvataitoja, jotta lapsi voisi kokea turvallisuutta ja pystyvyyden tunnetta arjessaan. Tavoitteena on vahvistaa lapsen itsetuntemusta ja -luottamusta sekä antaa tilaa puhua mahdollisista haastavista tilanteista ja kokemuksista, joita lapset ovat elämänsä aikana kohdanneet.

Turvakodilla olen havainnut, että asiakkaaksi tuleville lapsille on todella merkityksellistä, jos turvakodilla on samaan aikaan myös muita lapsia. Lapset tutustuvat nopeasti ja löytävät yhteistä leikkiä ja tekemistä lelujen, pelien ja joogaliinassa temppuilun kautta. Lasten kotona kokemat asiat saattavat nousta yllättäenkin pintaan, ja leikin tuoksinassa lapsi saattaa sanoittaa asioita, joita kotona on tapahtunut, ja saattaa yllättyä siitä, kun toinen lapsi vastaa: ”Niin meilläkin on joskus käynyt!” Vertaiskokemuksen kautta voi saada tunteen, että ei olekaan ainut, joka on kokenut vastaavaa. Joskus tilanne voi myös olla se, että muita lapsiasiakkaita ei ole kuin hetken tai ei ollenkaan, joten vertaiskokemus voi jäädä vähäiseksi. Se on yksi syy, mikä sai meidät hakemaan rahoitusta turvakotijaksoon sitomattomaan vertaisryhmätoimintaan.

Jos kevät kului nopeasti ja viikot vierivät yhdessä hujauksessa, niin tekee myös tämä kesä. Siksi emme vielä tässä kohden osaa sanoa tarkkoja päivämääriä tai kokoontumispaikkaa, mutta niistä ilmoitamme heti, kun kesälomilta palaillaan ja saadaan varmistukset aikatauluihin ja tilavarauksiin! Tiedotamme lisää elokuun puolen välin tienoilla yhdistyksen nettisivuilla, Facebook-sivuilla (Etelä-Pohjanmaan ensi- ja turvakotiyhdistys) sekä Instagramissa (@ensijaturvakoti_ep). Vertaisryhmään tulee ilmoittautua etukäteen sähköpostitse turvakoti@enstu.fi, ja lisätietoja saa turvakodin 24/7 päivystysnumerosta 050-5750541.

Turvallista loppukesää, ja palataan alkusyksystä asiaan! 😊