Turvakoti. Paikka, jossa uudelleen rakennetaan omaa turvallisuuden tunnetta ja annetaan tilaa mielen sekä kehon rauhoittumiselle. Turvakodilla saa rauhan, mitä ei välttämättä ole saanut kokea pitkään aikaan tai välttämättä koskaan.

Arki on voinut olla pitkään vahvasti kontrolloitua ja rajoitettua. Ei ole tilaa omille ajatuksille tai toiveille, vaan kaikki tapahtuu väkivallan tekijän päätösten mukaan. Arkea voi myös täyttää pelko, mikä saa toimimaan juuri kuten toinen haluaa. Toista voidaan yrittää miellyttää, ettei toinen vain hermostuisi. Aina sekään ei auta. Tai sitten, voi kokea yllättäen pelottavan yksittäisen väkivaltatilanteen, minkä seurauksena oma turvallisuuden tunne on rikkoutunut.

Me olemme silloin turvakodissa kulkemassa rinnalla ja tukemassa vaikealla hetkellä. On selvää, ettei kukaan halua vapaaehtoisesti lähteä omasta kodista pakoon. Kyseessä on aina kriisitilanne, johon usein liittyy pelkoa ja epävarmuutta. Toisaalta voi olla myös helpotusta ja ylpeyttä, että on tehnyt päätöksen pois lähtemisestä. Turvakotiin tulo voi nostaa monia tunteita ja oman elämän tapahtumia pintaan. Näiden äärelle pysähdymme ja käymme niitä yhdessä keskustellen läpi, jotta omien ajatusten kanssa oleminen ei kävisi liian raskaaksi. Annamme aikaa rauhoittumiselle, voimaantumiselle ja ennen kaikkea pysähtymiselle.

Turvakoti antaa turvalliset seinät, jotta voi ottaa niin fyysisesti kuin myös henkisesti etäisyyttä väkivallan tekijään. Täällä saa ottaa juuri sen verran aikaa itselleen kuin tarvitsee noustakseen takaisin omille jaloilleen. Me olemme tukena ja autamme turvallisemman tulevaisuuden rakentamisessa. Yhdessä kasaamme ympärille ammattilaisia eri tahoilta ja hoidamme käytännön asioita arkipäivisin. Joskus asiat voivatkin kulkea muiden tahojen parissa eteenpäin hyvinkin nopeasti. Turvakodissa aika on kuitenkin aina pysähtynyt hetkeksi, eikä silloin ole tarve hoppuilla.

Turvakodissa on rauha ajatella ilman painostavaa ilmapiiriä. Rauha pysähtyä käymään läpi omia kokemuksia. Rauha tutkia, mitä haluaa elämältä. Rauha tehdä taas asioita, joita ei välttämättä ole tehnyt pitkään aikaan. Tärkeintä, rauha löytää itsensä uudelleen ja pohtia millainen minä olen.

Turvakoti on välipysäkki ihmisen elämässä ja se kestää vain hetken. Muistetaan antaa aikaa niin itselle, läheiselle kuin myös mahdolliselle asiakkaalle turvakodissa olon aikana. Tärkeintä on hoitaa ensin itseään lempeyden ja ajan kautta turvallisessa ympäristössä, jonka jälkeen on vasta muiden käytännön asioiden vuoro.

Me olemme täällä aina paikalla sinua tai läheistäsi varten. Älä epäröi ottaa yhteyttä! ❤️