12.10.2023 9:00-16:00 Hotelli&Ravintola Opiston Kunkku, Ylätupa (entinen Kansanopisto), Harjukatu 46, Lahti

Kenelle:

Maksuton koulutus Päijät-Hämeen hyvinvointialueen ammattilaisille.
Lastensuojelun, aikuis- ja perhesosiaalityön, perheoikeudellisten palvelujen, perheneuvolan, lasten-, nuorten ja aikuispsykiatrian sekä Lahden ensi- ja turvakotiyhdistyksen työntekijät

Päivän sisältö:

Ensi- ja turvakotien liitossa ja sen jäsenyhdistyksissä on vaativiin eroihin liittyvää osaamista, jota on vuosien 2019-2022 aikana kehitetty Turvassa-hankkeessa. Erityisesti on kehitetty eri tahojen yhteistä riskinarviointia ja havaittu, että moniammatillisten työryhmien perustaminen vaativien erotilanteiden konsultaatiorakenteeksi on välttämätöntä. Tällä tavoin riskit tunnistetaan, perheet saavat apua, lasten oikeudet toteutuvat ja eri ammattilaisten tiiviillä yhteistyöllä voidaan ennaltaehkäistä erotilanteiden konfliktoituminen.

Riskinarvioinnin kautta ammattilaiset pystyvät tunnistamaan lapsen turvallisuutta ja hyvinvointia uhkaavat riskitekijät ja väkivallan eri muodot, muodostamaan yhteisen tilannekuvan ja tekemään suunnitelman lapsen turvallisuuden varmistamiseksi. Lapsen näkökulmasta tehty riskinarviointi ja ammattilaisten tiivis yhteistyö ehkäisee erotilanteiden eskaloitumista ja vähentää lapsiin kohdistuvia vakavia riskejä.

Tervetuloa kuulemaan moniammatillisesta riskiarvioinnista ja yhteistyörakenteiden luomisesta.

09:00 Tervetuloa koulutukseen

09:15 Lapsen asema ero- ja huoltoriidoissa
Eroriita, väkivalta, huoltariita – mitä eroa näillä on?
Traumainformoitu näkökulma

10:00 Tauko

10:15 Asiakaskokemus palvelupolulta riskiarvioinnista
Riskinarvioinnin prosessi

11:30-12:30 Lounastauko (omakustanteinen)

12:30 Riskisignaalien tunnistaminen ja vakavuuden arviointi

14:00 Kahvitauko

14:30 Riskisignaalien tunnistaminen ja vakavuuden arviointi
Perhesurmariskin tunnistaminen

Haastavat erot -työryhmien toiminta eri alueilla:
Miten vaativan eroauttamisen moniammatillinen konsultaatiorakenne luotiin hankkeen pilottialueilla, mitä kokemuksia on syntynyt.

15:30-16:00 Yhteinen keskustelu ja palaute osallistujilta

Kohti yhteistä riskinarviointia – toiveita, pulmia, kehittämisajatuksia? Miten voisimme edistää moniammatillisten konsultaatiorakenteiden syntymistä Päijät-Hämeessä?

Kouluttajat:

Asiantuntija Ulla Mikkola, Ensi- ja turvakotien liitto
ulla.mikkola@etkl.fi, 044 5972585
Erityisasiantuntija Johanna Vaitomaa, Ensi- ja turvakotien liitto, johanna.vaitomaa@etkl.fi

Oikeudet ohjelmamuutoksiin pidätetään.

Ilmoittautuminen:

Ilmoittaudu 28.9.23 mennessä täyttämällä ilmoittautumislomake huolellisesti. Paina lopuksi Lähetä -painiketta, jotta ilmoittautumisesi rekisteröityy. Vahvistusviesti lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla.

Huomioithan, että ilmoittautuminen on sitova. Mikäli joudut perumaan osallistumisesi, ilmoitathan siitä viimeistään 14 vuorokautta ennen tapahtumaa. Tämän jälkeen tapahtuvista peruutuksista veloitamme osallistumismaksun. Esteen sattuessa osallistumisen voi myös siirtää toisen henkilön nimiin, ilmoitathan tästä tapahtuman järjestäjälle.
reCAPTCHA is required.

Täällä voit tutustua Ensi- ja turvakotien liiton julkaisuihin ja OT-raporttiin:

Tunnista, puutu ja auta – opas vieraannuttamisen tunnistamiseen ja perheiden auttamiseen (2023)

Vaativan erotyön käsikirja (2021)

Vaativat erot on nostettu valtakunnallisessa osaamis- ja tukikeskusraportissa OT-tasoista organisoitumista ja eri tahojen yhteistä työskentelyä vaativaksi ilmiöksi. Tällä hetkellä nämä asiakkaat eivät tule autetuiksi ja näyttää siltä, että mikään organisaatio ei ota heidän tilanteestaan ja auttamisestaan kokonais- ja koordinaatiovastuuta. Voit tutustua OT-keskusraporttiin täällä-> Lasten ja nuorten vaativimpien palveluiden osaamis- ja tukikeskuksia valmistelevan työryhmän raportti – Valto (valtioneuvosto.fi)