Tänä vuonna ”Valoa, ei väkivaltaa” -kampanjan teemana on nuoriin naisiin kohdistuvan verkkohäirinnän vastustaminen. Etelä-Pohjanmaalla kampanjan päätapahtuma järjestetään Seinäjoen torilla ensi lauantaina 25.11. kello 11-14.

Kampanjassa nostetaan esiin tyttöjen ja nuorten naisten sosiaalisessa mediassa ja verkossa kokema seksuaalinen häirintä ja väkivalta. Tytöillä ja nuorilla naisilla on oikeus elää turvallista arkea ilman pelkoa seksuaalisesta häirinnästä tai väkivallasta.

Seinäjoen ”Valoa, ei väkivaltaa” -tapahtumaa ovat järjestämässä Etelä-Pohjanmaan Ensi- ja turvakodin ylläpitämä Seinäjoen turvakoti ja Seinäjoen Zonta-kerho. Toritapahtumassa kaikki ohikulkijat voivat sytyttää kynttilän tuntemilleen naisille, jotka ovat olleet väkivallan uhreina.

Torin laidalla seisova Jussi-patsaskin osallistuu kampanjaan omalla panoksellaan. Toritapahtumassa on paikalla turvakodin työntekijöitä ja Zonta-kerhon vapaaehtoisia.

Osana ”Valoa, ei väkivaltaa” -tapahtumaa Seinäjoen seurakunta valaisee Lakeuden ristin -kirkon oranssilla värillä.

Etelä-Pohjanmaan Ensi- ja turvakotiyhdistys viettää tänä vuonna 20-vuotisjuhlavuottaan.

Turvakodin hyvinvointikahvilan tapaamisten valokuvanäyttely 20.11.-7.12.2023

Etelä-Pohjanmaan turvakodilla on viime keväästä lähtien kokoontunut hyvinvointikahvila, joka on tarkoitettu entisille turvakodin ja avopalveluiden asiakkaille. Kahvilan tehtävänä on tarjota vertaistukea ja jokaisella kokoontumiskerralla on ollut oma teemansa. Teemoihin on pureuduttu voimavaraistavin menetelmin.

Hyvinvointikahvilassa on ollut paikalla kaksi turvakodin väkivalta- ja kriisityöntekijää sekä taiteilija Liisu Aurasmaa. Aurasmaa on tavannut kahvilakokoontumisten yhteydessä asiakkaita yksitellen ja näistä tapaamisista on syntynyt valokuvanäyttely: Mitä on rakkaus?

Valokuvanäyttely on nähtävillä Seinäjoen Kukkakammarin näyteikkunalla 20.11.-7.12.2023 osoitteessa Kauppakatu 7. Hyvinvointikahvilatyöryhmä on paikalla Kukkakammarissa ensi lauantaina 25.11.2023 kello 11-14. Toimintaa ovat tukeneet Etelä-Pohjanmaan Kulttuurirahasto ja Töysän Säästöpankkisäätiö.

Lisätiedot:

Etelä-Pohjanmaan Ensi- ja turvakotiyhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Tumelius 0504052136Zonta-kerhon yhteyshenkilö Liisa Ojala 0405708738