Kuten otsikosta voi päätellä, jokainen tarvitsee tietoturvaa. Tietoturva on asia, jota ei kannata ohittaa, sillä se koskettaa jokaista, joka käyttää tietoteknisiä laitteita.

Koska monilla menevät termit tietosuoja ja tietoturva sekaisin, haluan mainita Tietosuojavaltuutetun toimisto -sivulla (https://tietosuoja.fi/tietosuoja) mainitun asian:

”Tietoturva on yksi tietosuojan toteuttamisen keino. Sen tarkoitus on suojata tietoaineisto ja tietojärjestelmät. Tietoturva tarkoittaa muun muassa organisatorisia ja teknisiä toimenpiteitä, joilla varmistetaan tiedon luottamuksellisuus ja eheys, järjestelmien käytettävyys sekä rekisteröidyn oikeuksien toteutuminen.”

Tämä tarkoittaa ”suomennettuna” sitä, että tietosuoja merkitsee henkilökohtaisten ja arkaluonteisten tietojesi salassapitoa, kun taas tietoturva liittyy tiedon suojaamiseen teknisellä tasolla.

Koska tietoturvan merkitys on korostunut koko ajan enemmän ja tulee olemaan tulevaisuudessa entistä tärkeämpää, keskityn tässä blogikirjoituksessa tekniseen tietoturvaan eli ohjelmiin, joilla käyttäjä voi suojata tietotekniset laitteensa (tietokone, kännykkä, tabletti) ja omat tietonsa.

Jokaisen tietokoneella, kännykässä ja tabletissa pitäisi olla ehdottomasti edes jonkinlainen virustorjuntaohjelma. Laitteen käyttäminen ilman virustorjuntaohjelmaa on erittäin riskialtista, koska haittaohjelmat leviävät helposti netissä, eikä käyttäjä välttämättä edes huomaa, että haittaohjelma on päässyt koneelle, ennen kuin on liian myöhäistä. Ajan tasalla oleva ja tehokas virustorjuntaohjelmisto torjuu suurimman osan haittaohjelmista ja parantaa tietoturvaasi melkoisesti.

Olen huomannut, että yllättävän monet käyttäjät eivät ole tietoisia siitä, että heidän laitteet pitäisi suojata ja maksavat esim. laskuja tai jakavat henkilökohtaisia tietojaan netissä ilman riittävää suojausta. Tällaista ei missään tapauksessa pitäisi tehdä, koska käyttäjä vaarantaa tällöin tietonsa ja saattaa joutua identitettivarkauden uhriksi.

Minusta on tärkeää mainita, että luotettavan VPN-yhteyden käyttämisen merkitys on alkanut korostua entisestään viime vuosien aikana. Lyhyesti sanottuna VPN-yhteys merkitsee sitä, että VPN-ohjelma muodostaa suojatun yhteyden laitteesi ja vierailemasi sivun välille, jolloin kukaan ulkopuolinen ei voi lukea tietoa. VPN-ohjelman avulla pystyt käyttämään nettiä entistä turvallisemmin, koska ulkopuoliset henkilöt eivät pysty lukemaan kahden verkon välillä siirtyvää dataa.

Huom! VPN-yhteys ei ole sama asia kuin virustorjuntaohjelma! Jos käytät VPN:ää, käytä myös virustorjuntaohjelmaa!

Suosittuja kotikäytössä ilmaisia virustorjuntaohjelmia ovat mm. Avast ja AVG, jotka ovat molemmat päteviä ohjelmia (molemmista ohjelmista löytyy kotikäyttöä varten ilmaiset versiot). Näiden lisäksi monet tykkäävät käyttää ZoneAlarmin ilmaista palomuuria, joka on mainio ohjelma ja parantaa tietoturvaa ja korvaa Windowsin oman palomuurin. (Näissä ilmaisissa ohjelmissa on se huono puoli, että ne mainostavat omia palveluitaan säännöllisesti ponnahdusikkunoiden avulla, mutta se on pieni hinta siitä, että laitteesi on suojattu edes jollain tavalla.)

VPN-ohjelmien kohdalla ei kannata käyttää ilmaisia palveluita, koska on suositeltavampaa käyttää maksullista ohjelmaa. Tällä hetkellä tehokkaimpia VPN-ohjelmia edustavat mm. ExpressVPN ja NordVPN (nämä molemmat  ohjelmat erittäin laadukkaita ja ovat saaneet kehuja IT-ammattilaisilta), mutta tavalliselle käyttäjälle saattaa riittää hyvin esim. F-Secure Freedome VPN.

Totean lopuksi, että tietoturvaan kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota. Älä jätä tietoturvaa huomioimatta!

Hyödyllisiä linkkejä:

Sami Airola