Vauvan pukeminen. Mistä tiedän, mitä pitää laittaa päälle?

Vaunuissa ulkoileva vauva on hyvin suojassa vaunukopassa, joten hän ei tarvitse vaatetta niin paljon kuin leikki-ikäinen lapsi. Sään ollessa nollan tuntumassa esimerkiksi kevytvanupuku on usein sopiva makuupussissa nukkuvalle vauvalle. Muutaman asteen pakkasessa äitiyspakkauksen lämmin toppapuku on vielä riittävä, mutta lämpötilan painuessa yli viiteen pakkasasteeseen tulee kerroksia lisätä ja toppapuvun alle on hyvä pukea villahaalari. Muista lämpimät pipot, tumput ja töppöset. Vauvan niskaa kokeilemalla voi saada osviittaa siitä, onko vaatetta ollut sopivasti. Hikinen niska kertoo, että vauvalla on ollut kuuma ja viileä niska puolestaan on merkki siitä, että ensi kerralla vaatetta voi laittaa vähän paksummin. Myös tavallista levottomampi nukkuminen voi kertoa siitä, että vauvalla on kylmä tai kuuma. Vauvoilla on myös yksilöllisiä eroja, kuten aikuisissakin, joten parhaiten oppii yrityksen ja erehdyksen kautta.

Jos epäröit, kysy apua neuvolasta tai vauvaperheiden chatista: