”Ovesta ulos pääseminen on vauvaperheessä joskus todella vaikeaa ja stressikäyrä nousee. Kaikilla on kuuma, vauva itkee väsymystä ja tukalaa oloa ja perillä pitäisi olla jo. Vauva aistii vanhemman stressin.”

Rauhoittumiskeinojen löytäminen auttaa eteenpäin ylivoimaiselta tuntuvasta tilanteesta.

Mielikuvat vanhemmuudesta ja todellisuus eivät aina kohtaa ja arkiset tilanteet voivat tuntua hetkittäin äärettömän raskailta. Tietoista rauhoittumista on jo kolme pitkää sisäänhengitystä keskittyneenä vain juuri tähän hetkeen.  Tietoinen rauhoittuminen auttaa tunnistamaan omia tunteita ja helpottaa palaamista tilanteeseen vauvan luo. Tietoisuus- eli mindfulnessharjoitukset edesauttavat myötätuntoista ja joustavaa suhtautumista itseen ja toisiin, ja sillä on puolestaan positiivisia vaikutuksia stressinhallintaan. Kiinnitä huomiota siihen, miten puhut itsellesi. Itsemyötätuntoa voi harjoittaa. Pysähdy. Kerro itsellesi, että sinä riität. Jos erilaiset huolet kuormittavat mieltäsi, kerro itsellesi, että tässä hetkessä kaikki on hyvin.

Vauvapysäkin videot ja podcastit paneutuvat stressiin vauvaperheissä ja käsittelevät sitä, miksi stressi on niin yleistä. Videoissa kuvataan tavallisia vauva-arjen tilanteita ja löydetään tapoja selvitä pulmista. Jokaisessa jaksossa vieraiden kanssa pohditaan myös arjen keinoja stressinhallintaan.

Tutustu:

Tutustu myös Neuvokas perhe -sivuston mindfulnessharjoituksiin: