Odotin esikoistani vuonna 2017 ja raskausaikana tutustuin doulatoimintaan.

Olin kovasti halunnut doulan synnytykseeni, mutta en uskaltanut sanoa toivettani ääneen. Minulle oli tulossa synnytykseen mukaan lapsen isä ja ajattelin, että minulla ei olisi mahdollisuutta saada doulaa mukaan. Jälkikäteen ymmärrän, että parhaassa tapauksessa doula olisi voinut tukea puolisoani minun tukemisessani ja doulan läsnäolo olisi mahdollistanut sen, että olisimme voineet keskittyä täysin synnytykseen.

Esikoisen syntymän jälkeen minussa syttyi kipinä työskentelystä synnyttäjien kanssa ja poikani kasvaessa rupesin toteuttamaan haavettani doulatoiminnasta. Suoritin Kymenlaakson ensi- ja turvakotiyhdistyksen vapaaehtoisdoula -koulutuksen syksyllä 2020.

Vapaaehtoisdoulan roolina on koko perheen tukeminen, sekä tarjota synnyttäjälle läsnäoloa ja turvaa ennen synnytystä, synnytyksen aikana sekä synnytyksen jälkeen. Koulutuksen myötä on ollut upeaa tutustua ihmisiin, joita yhdistää iso yhteinen asia – halu auttaa.
Vapaaehtoisdoulana toimii jokainen sydämestään.

Terkuin Milja Ruohisto