Vapaaehtoisen antama aika on arvokkainta, mitä järjestöt voivat saada. Lämmöllä neulotutut villasukat, sekä somepäivityksen sykähdyttävät sanat, ilahduttavat tavalla, joka lisää niin yksilön kuin yhteisön hyvinvointia. Vertaisen ymmärtäväinen katse, sydämenviisaus ja kokemuksen tuoma asiantuntijuus koskettaa tavalla, joka tavoittaa sellainen rajapinnan, johon ammattilaisen rooli ei yletä.

Yön yksinäisimpänä hetkenä, Google haun tuloksena löydetty elämänmakuinen blogikirjoitus, voi olla se oljenkorsi, joka ohjaa ihmisen ottamaan ensimmäisen askeleen kohti tuenpiiriä. Kuulijan aplodit, silmäkulmasta vierähtäneet kyyneleet ja sydämestä kerrottu palaute, luovat kokemuksensa jakaneelle henkilölle tunteen, että hänellä on merkitystä.

Ryhmä, jossa tuoksuu tuore kahvi ja on valmiiksi katettu kaunis pöytä, tekevät turvallisen tunnelman, jossa ihmisen on helppo hengähtää sekä jakaa tarinansa vertaisilleen. Ryhmä, jossa vastassa on ohjaaja, joka tietää olkapään asennosta sen tunteen, jota ryhmäläinen on yrittänyt sanoiksi pukea, tekee ihmisen osaksi yhteisöä.

Päiväkodin arjessa ojennettu opas vasta eronneelle vanhemmalle kätkee sivujensa väliin vankan kokemustiedon,  joka samanaikaisesti lohduttaa, tarjoaa vertaistukea ja antaa keinoja turvalliseen eroon. Arjen kokemuksesta esille noussut esimerkki on usein se jyvä, jota ammattilaiset ovat etsineet palveluita kehittäessään.

Vapaaehtoiset luovat roolillaan ihmisten elämään toivoa, ilahduttavat ja tuovat valoa pimeän keskelle. Pitävät yllä kansalaistoiminnan toteutumista.

Violassa vapaaehtoiset toimivat moninaisissa tehtävissä esimerkiksi vertaisina, kokemusasiantuntijoina, kehittäjäkumppaneina, tukihenkilöinä, tuottavat kokemustarinoita, neulovat villasukkia ja ovat ryhmissä mukana. Vapaaehtoisemme kertovat, että haluavat olla osa Violaa, sillä:

”Viola on kuin toinen perhe”

”Omalla kokemuksella voi aidosti vaikuttaa”

”Työntekijät kohtaavat inhimmillisesti ja arvostaen”

”Oppii uutta ja voi kehittää itseään”

”Saa uusia näkökulmia”

”On osa merkityksellistä porukkaa”

”Voi ilahduttaa”

”Voi olla aidosti avuksi”

Jos sinä haluat olla osa Violan välittävää yhteisöä, toimimassa turvallisen arjen puolesta.

Ilona Halmesmäki,

Kansalais- ja vapaaehtoistoiminnan hankesuunnittelija