Taloudellinen väkivalta on vaiettu ongelma ja tuntemattomampi kuin muut väkivallan muodot. Taloudellisella väkivallalla tarkoitetaan tilannetta, jossa tekijä kontrolloi, riistää tai tuhoaa toisen taloudellisia resursseja heikentääkseen hänen taloudellista itsenäisyyttään tai hyötyäkseen itse taloudellisesti. Tyypillisesti taloudellinen väkivalta on parisuhteessa ilmenevä väkivallan muoto, mutta sitä voi esiintyä myös muissa lähisuhteissa kohdistuen esimerkiksi lapseen, vanhempaan tai isovanhempaan.

Taloudellinen väkivalta voi sisältää erilaisia vahingoittamisen tapoja. Se ilmenee esimerkiksi:

• rahaan liittyvänä kontrollointina
  • eron jälkisenä taloudellisena väkivaltana
  • työssäkäynnin rajoittamisena ja häirintänä
  • taloudellisena hyväksikäyttönä

Lisää tietoa ja kokemuksia taloudellisesta väkivallasta löydät nettisivuiltamme: https://taloudellinenvakivalta.fi/

Hankkeen taustaa

Taloudellisesta väkivallasta ilmiönä ja sen uhrien auttamisesta ei ole systemaattista ja laaja-alaista tietoa. Hanketta suunnitellessa nousi esiin, että käytännön väkivaltatyössä avun tarvitsijoita tunnistetaan, mutta auttamisen keinot ovat rajallisia ja auttamisessa on rakenteellisia esteitä.

Valtakunnallisen hankkeen tarkoituksena on

• tehdä tunnetuksi taloudellisen väkivallan ilmiötä ja sen seurauksia: ilmiö tunnistetaan ja sen kohteena olevat ymmärtävät olevansa taloudellisen väkivallan uhreja
  • lisätä ja kehittää ammattilaisten osaamista ja uhrien auttamismahdollisuuksia: ammattilaisten ja vapaaehtoisten taidot auttaa kasvavat ja heidän keskinäinen verkostoituminen lisääntyy
  • helpottaa uhrien kokonaistilannetta ja pääsyä neuvonnan, ohjaamisen ja palveluiden piiriin
  • lisätä tietoisuutta, ymmärrystä ja osaamista taloudellisen väkivallan kysymyksissä sekä nostaa esiin muutostarpeita auttamisrakenteissa ja –käytänteissä

Viola – väkivallasta vapaaksi ry ja Vaasan ensi- ja turvakoti ry toteuttavat hankkeen yhdessä useiden yhteistyökumppaneiden kanssa.

Hanna Nylén
Hankesuunnittelija
Viola – väkivallasta vapaaksi ry, Mikkeli
hanna.nylen@violary.fi

Tita Yli-Kätkä
Hanketyöntekijä
Vaasan ensi- ja turvakoti
tita.yli-katka@vaasanturvakoti.fi

Projektet Känn det ekonomiska våldet

Ekonomiskt våld är ett nedtystat problem och inte lika välkänt som andra former av våld. Ekonomiskt våld innebär situationer där förövaren kontrollerar, berövar eller förstör den andras ekonomiska resurser i syfte att försämra dennes ekonomiska självständighet eller för att själv gynnas ekonomiskt. Ekonomiskt våld ses oftast som en våldsform i parförhållanden med det kan också förekomma gentemot till exempel barn, förädrar och mor- och farföräldrar.

Ekonomiskt våld kan ta sig i uttryck bland annat på följande sätt:

• man kontrollerar den andras pengar
  • man begränsar och stör den andras jobbmöjligheter
  • ekonomiskt uttnyttjande
  • ekonomsikt våld i samband med skilsmässa

Projektets bakgrund

I nuläget finns ingen systematisk eller vidsträckt information om ekonomiskt våld som fenomen eller arbetsmodeller för hur man skall hjälpa offren. Under planeringen av projektet framkom det att hjälpbehövande kan identifieras i det praktiska våldsarbetet, men sätten att hjälpa på är begränade och det finns strukturella hinder.2

Syftet med det nationella projektet är

• att göra ekonomiskt våld och dess konsekvenser till ett känt fenomen: fenomenet känns igen och offren förstår att de har fallit offer för ekonomiskt våld
  • att öka och utveckla profesionellas kunnande och möjligheterna att hjälpa offer: professionella och frivilliga hjälps åt med utvecklingen och deras nätverk växer
  • att underlätta offrens helhetssituation och tillgång till rådgivning, vägledning och tjänster
  • att öka medvetenheten, förståelsen och kunskapen kring frågor om ekonomiskt våld och lyfta fram behovet av förändringar i hjälpsstrukturer och -metoder

Viola – väkivallasta vapaaksi ry och Vaasan ensi- ja turvakoti Vasa mödra- och skyddshem ry förverkligar projektet tillsammans med flera andra samarbetspartners.

Tilläggsuppgifter

Hanna Nylén
Projektplanerare
Viola – väkivallasta vapaaksi ry, Mikkeli