17.–17.9.2024 12:00 - 16:00 Xamk Mikkeli, A-rakennus, Kampussali, Patteristonkatu 3

MITÄ?
Puheenvuoroja ja toimintapisteitä kouluväkivallan ja kiusaamisen tunnistamisesta ja ennaltaehkäisystä.

KENELLE?
5.-9.- luokkalaisten, sekä toisen asteen opiskelijoiden kanssa työskentelevät sosiaalialan, terveydenhuollon, koulutuksen ja kolmannen sektorin ammattilaiset.

Aikataulu
12:00 – 12:15 Alkusanat
12:15 – 13:00 Miia Stålhberg
– Lastensuojelun ja koulun yhteiset toimet
13:00 – 14:00 Marko Manninen
– Väkivallan riskien tunnistaminen ja juurisyyt
14:00 – 14:30 Kahvitauko
14.30 – 16:00 Toimintapisteet

Ilmoittautuminen 10.09. mennessä

PUHUJAT

Miia Ståhlberg
THL:n erityisasiantuntija, joka on erikoistunut lapsiin ja nuoriin kohdistuvaan väkivaltaan, sekä väkivaltatyöhön lastensuojelussa. Miian puheenvuoro liittyy lastensuojelun ja koulun yhteisiin toimiin: Millaista yhteistyötä lastensuojelu ja koulu voivat tehdä? Milloin tulee tehdä lastensuojeluilmoitus? Mitä jos huoli onkin turha? Miten kertoa vanhemmille lastensuojeluilmoituksesta? Voiko huoli olla “turha”?

Marko Manninen
THL:N tutkimuspäällikkö, joka on erikoistunut käytöshäiriöihin, nuorisorikollisuuteen ja nuorten käyttämään väkivaltaan. Markon puheenvuoro liittyy väkivallan riskien tunnistamiseen koulussa ja juurisyihin, miksi nuori käyttää väkivaltaa.

TOIMINTAPISTEET
Toimintapisteissä esitellään käytännön ennaltaehkäiseviä ja korjaavia toimia kouluväkivaltaa ja kiusaamista vastaan. Toimintapisteisiin ei tarvita ennakkoilmoittautumista, vaan niissä voi vierailla vapaasti koulutuksen toimintapisteille varatun osion aikana.
• Turvallisempi some
• Läheiset nuoren tukena väkivallan ja kiusaamisen ennaltaehkäisyssä
• Kiusaamisen jälkihoito ja kiusaamista kokeneen nuoren tukeminen
• Koulunuorisotyö turvallista kouluarkea tukemassa