Mutkakadun turvakoti
fax 03 253 5762
mutkakadunturvakoti@tetuko.fi

Hämeenkadun turvakoti
Hämeenkatu 7 (sisäänkäynti Aleksanterink. 27D)
p. 0503373205 (24h)
hameenkadunturvakoti@tetuko.fi

Turvakoti tarjoaa ympärivuorokautista turvaa ja ammatillista apua lähisuhdeväkivaltaa kohdanneille ja sen uhan alla eläville henkilöille. Turvakodille voi hakeutua yksin tai perheen kanssa ikään ja sukupuoleen katsomatta.  Turvakoti tarjoaa turvaa akuutin kriisivaiheen ajalle. Turvakotiin voi tulla kaikista kunnista. Turvakoti on auki ympäri vuorokauden ja sinne voi hakeutua joko suoraan tai ottamalla yhteyttä puhelimitse. Turvakoti arvioi jakson tarpeen ja pituuden. Turvakoti on asukkaille maksuton.

Väkivallan kohteeksi joutuminen ja sen todistaminen on usein traumatisoivaa aikuisille ja lapsille. Tarjoamme mahdollisuuden purkaa kokemuksia ja tunteita turvallisessa ympäristössä. Oman työntekijän kanssa tapahtuvan kahdenkeskisen työskentelyn rinnalla turvakodissa voi osallistua erilaisiin ryhmiin kuten aikuisten voimavararyhmä ja lastenryhmä. Turvakodissa kiinnitetään erityistä huomiota myös lapsen tilanteeseen. Vanhempia tuetaan huomioimaan lapsi oman kriisinsä yhteydessä.

Työskentelemme yhteistyössä viranomaisten ja mahdollisuuksien mukaan perheen läheisten kanssa. Työskentely perustuu luottamukselliseen asiakassuhteeseen ja henkilöstö on salassapitovelvollinen lainsäädännön mukaisesti. Työmme taustalla on traumaviitekehys ja se noudattaa valtakunnallisia väkivaltatyön laatuvaatimuksia. Yöaikaan turvakodissa valvoo ensi- ja turvakodille yhteinen ammattitaitoinen työntekijä. Turvakodista lähdön jälkeen perheitä ohjataan käyttämään tarvittaessa yhdistyksemme tai yhteiskunnan ja muiden järjestöjen tuottamia palveluita.

Lue turvakodin asiakkaan tarina…

Ensi- ja turvakodin johtaja
Jenni Karsio