Kun lapsiperheessä tarvitaan apua ja tukea arkielämän hallintaan tai eroon liittyen.
ERO LAPSIPERHEESSÄ -TYÖ  /  MIESKAVERITOIMINTA  /  KOHTAAMISPAIKKA PERHETUPA

ERO LAPSIPERHEESSÄ -TYÖ

Ero lapsiperheessä -työ
Ero lapsiperheessä -esite

Tukea perheen erotilanteessa: ohjausta ja neuvontaa, yksilötapaamisia, perhetapaamisia, lasten eroryhmiä, isien ja äitien Vanhemman neuvo -eroryhmiä, eroneuvotilaisuuksia
Yhteistyötahoille: yhteistyötä, konsultointia ja koulutusta

ERO LAPSIPERHEESSÄ -työn tavoitteena on tarjota ennalta ehkäisevää tukea ja neuvontaa eroa pohtiville tai eronneille vanhemmille ja heidän lapsilleen.

Toiminnan tarkoituksena on minimoida lapsen menetyksiä erossa ja tukea molempien vanhempien vanhemmuuden jatkumista. Eroauttamistyöllä vahvistetaan sovinnollista yhteisvanhemmuutta parisuhteen päättyessä ja tuetaan lapsen turvallisen hyvinvoinnin, kasvun ja kehityksen säilymistä vanhempien erossa.

Eroauttamisen toimintamallissa tehdään yhteistyötä niiden äitiys- ja lastenneuvoloiden, päivähoidon ja oman organisaation eri työmuotojen kanssa, joihin eroperheillä on asiakkuus.

Ero lapsiperheessä  / Asiakastyö
kahdenkodinlapset@letk.fi
Palvelukuvaus (Yksilö-, pari- ja perhetapaamiset)
Auttaisiko puhuminen, kun ero askarruttaa mieltä esite
Kun parisuhteessa on pulmia tai ero askarruttaa mieltä – työntekijä tavattavissa Heinolan perhekeskuksessa -esite

AUTTAISIKO PUHUMINEN, KUN ERO ASKARRUTTAA MIELTÄ?

Kun ero askarruttaa mieltä, soita ja sovi tapaamisaika. Tarjoamme mahdollisuutta luottamuksellisiin keskusteluihin. Tapaamisiin voi tulla vanhempi yksin, vanhemmat yhdessä, tai vaikkapa koko perhe. Jos sinua huolestuttaa erityisesti lapsen tilanne vanhempien erotessa, voi myös lapsi (yli 5 v.) tulla tapaamaan omaa työntekijää. Lapsen kanssa työskentelyyn kuuluvat myös vanhempien tapaamiset. (ks. myös Ryhmät > Lasten eroryhmät).

Ero lapsiperheessä / Eroinfo-illat
Anne Meritie, p.044 750 4555  /  kahdenkodinlapset@letk.fi

Tilaisuus on maksuton ja mukaan mahtuu max 30 osallistujaa. Iltaan on mahdollista osallistua anonyymisti. Ilmoittautumiset 2.5.2021 mennessä kahdenkodinlapset@letk.fi. Ilmoittautuneille lähetetään Teams-kutsu sähköpostiin ennen tilaisuuden alkua. Sähköpostiosoitteita ei säilytetä tai käytetä muihin tarkoituksiin.
TERVETULOA MUKAAN!

Oletko eronnut tai eroamassa?

Tervetuloa kuulemaan ja kyselemään alueen eropalveluista sekä lapsen tukemisesta erotilanteessa. Ilta tarjoaa tietoa erityisesti siitä, millaista apua ja tukea on saatavilla eron käsittelyyn – niin aikuisille, lapsille kuin nuorille.
Mukana keskustelemassa ja vastaamassa kysymyksiin ovat Lahden alueen eroauttajat.

• Tilaisuudet ovat kertaluontoisia ja maksuttomia, eikä niihin tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Ero lapsiperheessä / Ryhmät

KESÄTYÖPAJA NUORILLE (12 – 17 v), JOIDEN VANHEMMAT OVAT ERONNEET
14. – 16.6.2021 klo 10-15, Loviisankatu 14, Lahti
Ilmoittautuminen ja lisätiedustelut kahdenkodinlapset@letk.fi p.044 750 4555 (Anne) tai 050 561 4142 (Mika)

LASTEN ERORYHMÄ        Palvelukuvaus

Seuraava ryhmä aloittaa keväällä 2021
ks. esite

• On tarkoitettu 7 – 10 -vuotiaille lapsille, joiden vanhemmat ovat eronneet.
    • Ryhmä kokoontuu viikoittain 6 kertaa, lasten ryhmän rinnalla kokoontuu vanhemmille Vanhemman neuvo -ryhmä.
    • Työskentelyssä on keskeistä aikuisten johdolla tapahtuva asioiden jakaminen samassa tilanteessa olevien lasten kanssa leikin, kertomusten ja toiminnallisten harjoitusten kautta.
    • Ryhmiin voi ilmoittautua jatkuvan ilmoittautumisen periaatteella.

VANHEMMAN NEUVO -vertaisryhmä        Palvelukuvaus

Seuraava ryhmä aloittaa keväällä 2021
ks. esite

• On ammatillisesti ohjattu vertaisryhmä eropäätöksen tehneelle tai eronneelle vanhemmalle, jolla on alaikäisiä lapsia.
    • Ryhmä kokoontuu 6 kertaa ja jokaisella tapaamiskerralla on oma teemansa; ryhmässä käsitellään mm. yhteistyövanhemmuutta, lapsen selviytymistä erotilanteessa sekä perheen arkea eron jälkeen.
    • Ryhmään mahtuu 6 – 8 vanhempaa. Ennen ryhmän käynnistymistä järjestetään yksilöllinen alkutapaaminen ohjaajien kanssa. Puolisot tai ex-puolisot eivät voi osallistua samaan ryhmään.
    • Ryhmiin voi ilmoittautua jatkuvan ilmoittautumisen periaatteella, ryhmät käynnistyvät keväisin ja syksyisin.
    • Ryhmä on maksuton.

Ilmoittaudu ryhmään

Ero lapsiperheessä / Koulutus
Launeenkatu 8, 15100 Lahti

Voit ottaa meihin yhteyttä alla olevalla yhteydenottolomakkeella. Yhteydenottopyyntösi käsitellään luottamuksellisesti. Yhteydenottopyynnöt luetaan arkena ja sinuun otetaan yhteyttä mahdollisimman pian. Kirjoita lomakkeeseen sähköpostiosoitteesi, jotta voimme olla yhteydessä. Puhelinumerosi voit kirjoittaa lisätietoja kohtaan.

Yhteydenottolomake Ero lapsiperheessä -työ

Mistä on hyvä ero lapselle ja nuorelle tehty?

MIESKAVERITOIMINTA

Kysy lisää toiminnasta:
mieskaverit@letk.fi
www.mieskaverit.fi
www.facebook.com/Mieskaverit/
Mieskaveritoiminta -esite
Palvelukuvaus

Ohjeita mieskaverille
Ohjeita äidille

Mieskaveritoiminta® on vapaaehtoistoimintaa, jossa aikuiset miehet ovat kavereina yksin lastaan kasvattavien äitien lapsille, joilla ei ole yhteyttä omaan isään tai muihin miehiin. Toiminnan tavoitteena on mahdollistaa lapselle turvallinen tapa tutustua aikuisen miehen arkeen ja elämään. Kavereina toimivat miehet ovat miehiä, jotka ovat motivoituneita viettämään aikaansa lasten ja nuorten kanssa sekä tukemaan heidän kasvuaan ja kehitystä.

Tavoitteena on, että toiminnassa mukana olevat lapset saavat elämäänsä uutta sisältöä ja näkökulmaa – samoin ne miehet, jotka tarjoavat vapaaehtoisesti pikkukavereilleen aikaansa ja tarmoansa.

Mieskaveritoiminta on alkanut pääkaupunkiseudulla v. 1992 Pienperheyhdistys ry:n kehittämänä toimintana. Vuonna 2011 Pienperheyhdistys käynnisti Pikkukaveria ei jätetä -projektin, jonka aikana Mieskaverit® -toimintamallia on suunnattu Tampereen, Turun ja Kuopion seudulle. V. 2016 toiminta alkoi Vaasassa ja Lahdessa.

Mieskaveritoimintaan pääsee mukaan osallistumalla kurssille (kesto n. 12 – 15 h)

Kevät 2021 :

• 1) kurssi
    • ke 3.3. klo  17:30 – 20:30
    • ke 10.3. klo 17:30 – 20:30
    • ke 17.3. klo 17:30 – 20:30
    • la 27.3. klo 10 – 16
  • 2) kurssi
    • ti 18.5. klo 17:30 – 20:30
    • ti 25.5. klo 17:30 – 20:30
    • ti 1.6. klo 17:30 – 20:30
    • la 12.6. klo 10 – 16

KOHTAAMISPAIKKA PERHETUPA

MIKÄ ON PERHETUPA?

Olemme rajoittaneet kävijämäärän max. 6 aikuiseen, ennakkoilmoittautuminen.

Toimintaan etukäteen ilmoittautuminen viimeistään saman päivän aikana p. 044 3700 744. Oveltakin voi kysyä, mahtuuko. Muistathan peruuttaa, jos et pääse tulemaan sovittuna päivänä.

Aukioloajat toistaiseksi:
ti klo 10-13, ke klo 10-13, to klo 10-13 (tuttipiiri, alle 1 v.) ja pe klo 10-13
HUOM! Emme vuokraa tilojamme ryhmä- tai syntymäpäiväkäyttöön toistaiseksi.

Perhetupa on avoin kohtaamisen ja yhdessä toimimisen paikka kaikille vauva- ja lapsiperheille sekä heidän lähiverkostolleen.

Perheiden yhteisessä olohuoneessa voi tavata muita vanhempia ja lapsia, tuoda lapsen hoitoon tai toteuttaa omatoimista ryhmätoimintaa.

AVOIN PÄIVÄTOIMINTA  on avoinna tiistaisin kello 9-14, keskiviikkoisin klo 9-14, torstaisin klo 10-14 (tuttipiiri, alle 1v.) ja perjantaisin klo 10-13.

TILAPÄINEN LASTENHOITO (0-6-vuotiaille lapsille) tiistaisin tai sopimuksen mukaan Perhetuvan aukioloaikoina, ennakkoilmoittautuminen puhelimitse 044 3700 744, hinta 8 €/kerta (max 3 h)

TILOJEN VUOKRAUS

Perhetuvan tiloja voi vuokrata lasten syntymäpäiväjuhlia varten (hinta 50 €/kerta)

Tiloja voi myös vuokrata perheiden ryhmätoimintaan