Lähisuhdeväkivalta on vakava ongelma Suomessa, ja se koskettaa myös nuoria ja nuoria aikuisia. Esimerkiksi parisuhteessa olleista 16–17 -vuotiaista tytöistä 45 % on kokenut parisuhdeväkivaltaa. Seurustelu- ja parisuhdeväkivalta voivat pitää sisällään monia eri väkivallan muotoja kuten henkistä-, fyysistä-, taloudellista- ja digitaalista väkivaltaa. Väkivallalla on monia haitallisia ja usein pitkäkestoisia vaikutuksia.

Ensi- ja turvakotien liiton Väkivallaton-kampanjassa (10.–29.6.) kannustetaan kaikkia valitsemaan väkivallattomuus. Lähisuhdeväkivalta saadaan vähenemään vain, jos yhä useampi tekee valinnan väkivallattomuudesta. Väkivallattomuus on taito, jonka voi oppia. Edistääkseen omaa väkivallattomuuttaan, voi tehdä monia erilaisia valintoja ja päätöksiä omassa elämässään.

Tässä vinkkejä, joiden avulla voit edistää sekä omaa väkivallattomuuttasi että kannustaa lähipiirissäsi olevia valitsemaan väkivallattomuuden:

Pohdi omaa toimintaasi ja etsi tietoa väkivallattomuudesta.

Harjoittele tunteiden säätelyä. Opettele tunnistamaan tunteesi ja tarpeesi sekä ilmaisemaan niitä rakentavasti. Jos esimerkiksi tunteiden säätely tuntuu sinusta vaikealta, mieti itsellesi turvasuunnitelma uhkaavien tilanteiden varalle. Sekä väkivallan kokija että tekijä voivat luoda itselleen turvasuunnitelman. Lisätietoa: https://nettiturvakoti.fi/nain-haet-apua/turvasuunnitelmat/

Puutu väkivaltaan lähipiirissäsi.

Ole mukana muuttamassa asenteita ja jaa tietoa väkivallattomuudesta. Voit esimerkiksi jakaa tämän postauksen ja ilmoittaa valitsevasi väkivallattomuuden samalla kannustaen muita siihen.

Valitaan yhdessä väkivallattomuus!

Voit seurata kampanjaa sosiaalisessa mediassa tunnisteilla: #väkivallaton ja #valitseväkivallattomuus