Vanhempien ero on nykyään yksi yleisimmistä lapsen kokemista elämän stressitekijöistä. Vanhempien keskinäinen sovinnollisuus sekä toimiva ja hyvä yhteistyö eron jälkeen ovat merkittävä lapsen hyvinvointia suojaava tekijä. Lisäksi lasta auttavat muut läheiset ihmissuhteet ja mahdollisimman tavallinen ikätason mukainen arki.

ERO LAPSIPERHEESSÄ -toiminnan tarkoituksena on tarjota ennalta ehkäisevää tukea ja neuvontaa sekä vertaistukiryhmiä eroperheille. Tavoitteena on minimoida lapsen menetyksiä erossa ja tukea molempien vanhempien vanhemmuuden säilymistä lapsen elämässä ja arjessa. Eroauttamistyöllä vahvistetaan yhteisvanhemmuutta parisuhteen päättyessä ja tuetaan lapsen turvallisen hyvinvoinnin, kasvun ja kehityksen säilymistä vanhempien erossa.

Oletko eronnut tai eroamassa? Tukea arkeen – linkkejä ja yhteystietoja

Vanhemman neuvo ® -ryhmä on ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä eronneille ja eropäätöksen tehneille vanhemmille. Ryhmän työskentelyssä keskitytään oman ja yhteisen vanhemmuuden jatkumiseen eron jälkeen. Ryhmä kokoontuu kahdeksan kertaa, ja siihen mahtuu kuudesta kahdeksaan vanhempaa. Puolisot tai entiset puolisot eivät voi osallistua samaan ryhmään. Ryhmä on maksuton. Jatkuva haku, voit ottaa yhteyttä lomakkeella: https://link.webropol.com/s/vn  Seuraava ryhmä alkaa 28.9.2021.

Erovertaiskahvila on vapaamuotoinen ja maksuton kohtaamispaikka eronneille, alaikäisten lasten vanhemmille. Toiminnasta vastaavat vapaaehtoiset, jotka ovat itsekin eron läpikäyneitä vanhempia. Kahvilassa jutellaan eroamiseen sekä lapsiin ja vanhemmuuteen liittyvistä asioista. Kahvilassa jaetaan tietoa myös muista Oulun alueen eropalveluista ja alkavista ryhmistä. Syksyn 2021 kahvilat järjestetään to 2.9. to 7.10. to 4.11. ja to 2.12. klo 17-18.30 osoitteessa Koulukatu 20.  Maksuton, ei ennakkoilmoittautumista.

Lastenryhmiä toteutetaan eri-ikäisille lapsille, yhteistyönä muiden järjestöjen kanssa. Lasten erovertaisryhmä 7-9v tai 10-12v toteutetaan Kasvatus- ja perheneuvonta ry:n (Kasper) kehittämän ryhmämallin mukaisesti. Vertaisryhmä tarjoaa mahdollisuuden käsitellä vanhempien eroa toisten lasten kanssa ja tuetaan lapsia hyväksymään vanhempien ero osaksi omaa elämäänsä.
”Eron säikeet” – nimellä toteutamme itse kehittämiämme ryhmämalleja, joissa sisällöt valitaan ryhmäläisten tarpeiden mukaan. Erokokemuksen lisäksi lapsia voi esimerkiksi yhdistää perheessä ollut henkinen tai fyysinen väkivalta. Ryhmässä vahvistetaan lasten turvallisuuden tunnetta ja voimavaroja. Toiminnallisten ja kehollisten menetelmien taustalla on vakauttava työote ja vireystilan tukeminen niin, että lapset saavat konkreettisia keinoja tunnesäätelyyn ja edelleen arjen tueksi.
”Eron säikeet”- ryhmä voidaan toteuttaa myös viikonloppuryhmänä yhteisesti lapsille ja aikuisille. Osa toiminnasta on lapselle ja vanhemmalle yhteistä, jolloin rohkaistaan puhumaan erosta ja siihen liittyvistä tunteista oman perheen kesken. Välillä aikuiset ja lapset toimivat omissa pienryhmissä.

Seuraavaksi alkava ryhmä on Erokerho 7-9 vuotiaille, 15.9. – 20.10.2021 keskiviikkoisin klo 16.30-18.30. Ilmoittautuminen: https://webropol.com/erokerho2021

Lapsen kaksi kotia – kurssi eronneille vanhemmille ja heidän lapsilleen. Lapsille on tärkeä nähdä, että vanhemmat voivat keskustella ja sopia lapsen asioista yhdessä eron jälkeen. Viikonloppukurssilla vanhemmat pääsevät yhdessä muiden vanhempien kanssa jakamaan kokemuksiaan vanhemmuudesta eron jälkeen ja miten lasten asioiden hoitaminen on järjestetty. Vanhemmat saavat voimavaroja itselleen sekä vinkkejä toimivan yhteistyön toteuttamiseksi. Kurssille osallistuvat molemmat vanhemmat sekä perheen lapset. Hinta 60e/aikuinen ja 30e/lapsi.  Hinta sisältää kurssin ohjelman ja täysihoidon (majoitus ja ateriat). Matkakuluista kurssipaikalle vastaavat perheet itse. Kurssi alkaa perjantaina 24.9. klo 18 ja päättyy  sunnuntaina 26.9. klo 13. Ilmoittautuminen 2.9. mennessä https:link.webropol.com/s/2kotia2021

Voit kysyä paikkaa myös alustavasti silloin, kun emme ole ilmoittaneet ryhmästä. Kokoamme ryhmiä tarpeen mukaan.

Lisätietoja ryhmistä:

Ero lapsiperheessä -toiminta

Auttaisiko puhuminen, kun ero askarruttaa mieltä? Tarjoamme mahdollisuutta maksuttomiin, luottamuksellisiin keskusteluihin. Tapaamisiin voi tulla vanhempi yksin, vanhemmat yhdessä, tai vaikkapa koko perhe. Jos sinua huolestuttaa erityisesti lapsen tilanne vanhempien erotessa, voi myös lapsi tulla tapaamaan omaa työntekijää. Lapsen kanssa työskentelyyn kuuluvat myös vanhempien tapaamiset ja työskentelyyn pitää olla molempien vanhempien suostumus.

Lisätietoa ja ajanvaraukset: 040 159 1170 tai eroneuvo.oulu@oetk.fi

Voit jättää yhteydenottopyynnön myös seuraavan linkin kautta:

Mieskaverit®

Mieskaveritoiminta on vapaaehtoistoimintaa, jossa tavalliset aikuiset miehet toimivat kavereina yksin lastaan kasvattavien äitien lapsille, joilla ei ole yhteyttä biologiseen isään tai muihin miehiin. Tällä vapaaehtoistoiminnalla tarjotaan yli 4-vuotiaille lapsille ja nuorille turvallinen tapa tutustua aikuisen miehen arkeen ja elämään. Tavoitteena on lisätä lapsen kehitystä tukevia aikuiskontakteja. Toiminnan ydin on kaveruus. Se ei ole tukihenkilötoimintaa, vaan vastavuoroinen kaveruussuhde, jossa aikuisella on aikuisen vastuu. On tärkeätä, että lapsi ja mieskaveri viihtyvät toistensa seurassa. Lapsi rakentaa omaan mieskaveriinsa luottamuksellisen suhteen. Mies saa itselleen tärkeän ja mielenkiintoisen tehtävän lapsen kehityksen tukijana. Parhaimmillaan kaveruussuhde jatkuu läpi elämän. Toiminta tukee myös yksin lastaan kasvattavan äidin jaksamista laajentamalla perheen turvaverkostoa.

Kavereina toimivat miehet ovat miehiä, jotka ovat motivoituneita viettämään aikaansa lasten ja nuorten kanssa sekä haluavat tukea lapsen kasvua ja kehitystä. Kaveruudelle ei ole sääntöjä, vaan jokaisesta kaverisuhteesta muodostuu omanlaisensa. Kaverit tapaavat toisiaan arkisten puuhien, yhteisen harrastuksen tai minkä tahansa yhteisen ajanvieton merkeissä. Miehet ja lapset tapaavat toisiaan keskimäärin 2 – 4 kertaa kuukaudessa.

Mieskaveriksi pääsee mieskaverikurssin kautta. Koulutus kestää noin 15 tuntia. Miesten rikostaustat tarkistetaan koulutuksen aikana oikeusrekisterikeskuksesta. Kursseja järjestetään Oulussa 4 kertaa vuodessa: helmi-, touko-, syys- ja marraskuussa.

Yksin lastaan kasvattavat äidit voivat hakea lapselleen mieskaveria ottamalla yhteyttä mieskaveriohjaajaan ja kirjoittamalla vapaamuotoisen hakemuksen. Toiminnasta kerrotaan äideille ja lapsille kotikäyntien aikana.

Kysy lisää toiminnasta:

Mieskaveritoiminta