Turvakoti tarjoaa suojaa naisille, miehille ja lapsille silloin, kun kotiin jääminen on väkivallan, uhkailun tai pelon takia turvatonta. Turvakotiin voi tulla yksin tai lasten kanssa mihin vuorokauden aikaan tahansa, asuinkunnasta riippumatta.

Turvakotiin voi tulla joko suoraan osoitteeseen Kangastie 9 Tuirassa, tai ottamalla yhteyttä puhelimitse. Päivystysnumero on 0400 581 606. Oulun turvakodin löydät Facebookista ja Instagramista. Turvakodista saa myös puhelimitse keskusteluapua ja neuvontaa perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan liittyvissä kysymyksissä.

Turvakodissa asutaan omissa huoneissa. Jokaisella turvakotiin tulevalla asiakkaalla on oma huone käytössään. Turvakodissa oleminen on maksutonta sisältäen ruuan, liinavaatteet ja välttämättömät hygieniatuotteet.

Väkivaltaa ei ole aina helppo tunnistaa. Se ei välttämättä edes jätä näkyviä jälkiä. Fyysisen satuttamisen lisäksi väkivaltaa on muun muassa pakottaminen, pelottelu, tavaroiden hajottaminen, seksiin pakottaminen, sanallinen alistaminen ja vainoaminen. Väkivalta loppuu harvoin itsestään ja yleensä se toistuu ja raaistuu ajan myötä. Lapsen elämästä väkivalta tekee turvattoman. On tärkeää tunnistaa väkivalta ja hakea apua ajoissa.

Turvakodista saa ammatillista tukea, apua ja turvaa. Siellä voi käsitellä rauhallisessa ja luottamuksellisessa ympäristössä väkivaltaan liittyviä kokemuksia ja tunteita yhdessä työntekijän kanssa. Turvakodissa voi rauhassa miettiä ja järjestää mahdollisia muutoksia tulevaisuuteen työntekijöiden avustuksella. Mahdollisuuksien mukaan voit käydä turvakotijakson aikana voi käydä töissä ja lapset voivat käydä päivähoidossa tai koulussa. Turvakodin työntekijät auttavat myös käytännön asioiden järjestämisessä.

Myös lapsi ja nuori saa mahdollisuuden tulla kuulluksi turvakodilla. Hänen turvallisuudentunnettaan ja itsetuntoa vahvistetaan. Lisäksi häntä autetaan käsittelemään kokemuksiaan työntekijän kanssa sekä etsitään yhdessä selviytymiskeinoja. Turvakodilla ylläpidetään iloa ja toivoa.

Turvakotijakson työskentelyä voivat aikuiset ja lapset halutessaan jatkaa lähisuhdeväkivaltatyön yksikössä.

Ota rohkeasti yhteyttä! Sinulla on oikeus turvalliseen elämään!

Katso myös Oulun turvakodin virtuaalinen esittelykierros YouTubessa.

Kuva: THL

Lisätietoja ja apua:

www.jokainenonturvassa.fi (tietoa ja auttava chat)

www.nettiturvakoti.fi (tietoa ja auttava chat)

www.nollalinja.fi (tietoa + puhelu + chat mahdollisuus usealla eri kielellä tulkkiavusteisesti)

www.ensijaturvakotienliitto.fi (tietoa)

Materiaalia lähisuhdeväkivallasta ja väkivaltatyöstä.