Turvakoti tarjoaa suojaa naisille, miehille ja lapsille silloin, kun kotiin jääminen on väkivallan, uhkailun tai pelon takia turvatonta. Turvakotiin voi tulla yksin tai lasten kanssa mihin vuorokauden aikaan tahansa, asuinkunnasta riippumatta. Oulun turvakodilla on myös käytössään kaksi lemmikkihuonetta.

Turvakotiin voi tulla joko suoraan osoitteeseen Kanervatie 5 Myllyojalla, tai ottamalla yhteyttä puhelimitse. Päivystysnumero on 0400 581 606. Oulun turvakodin löydät TikTokista sekä yhdistyksen yhteisestä Facebookista ja Instagramista. Turvakodista saa myös puhelimitse keskusteluapua ja neuvontaa perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan liittyvissä kysymyksissä.

Jos pääset lähtemään turvakotiin rauhassa, pakkaa mukaan itsellesi ja lapsellesi vaatteita sekä tärkeät henkilökohtaiset tavarat (esim. älylaitteet, kotiavaimet, henkilöllisyystodistus, hygieniatarvikkeita, lääkkeet, reseptit, Kela-kortti, pankkitunnukset, sekä muut tarvittavat henkilökohtaiset tavarat).

Turvakodissa asutaan omissa huoneissa. Jokaisella turvakotiin tulevalla asiakkaalla on oma huone käytössään. Turvakodissa oleminen on maksutonta sisältäen ruuan, liinavaatteet ja välttämättömät hygieniatuotteet.

Esteettömyys:

Oulun turvakodissa on parkkialue sisäänkäynnin läheisyydessä ja saattoliikenne pääsee ajamaan suoraan ulko-oven eteen. Sisäänkäynnille johtaa liuska ja sisäänkäynnin oviaukko on apuvälineitä käyttävälle riittävän leveä.

Oulun turvakodin sisätilat ovat esteettömät. Turvakoti sijaitsee kahdessa kerroksessa, joihin on mahdollista kulkea portaiden lisäksi hissillä. Yhteisön käytävillä on kaiteita liikkumista helpottamaan, valtaosa tiloista on kynnyksettömiä ja esteettömyys on huomioitu muun muassa wc-tiloissa. Asiakas voi tulla turvakodille avustajan tai avustajakoiran kanssa. Päivystyspuhelimeen voi olla yhteydessä myös tekstiviestitse. Turvakodilla ei kuitenkaan ole lainattavia apuvälineitä.

Työskentely:

Väkivaltaa ei ole aina helppo tunnistaa. Se ei välttämättä edes jätä näkyviä jälkiä. Fyysisen satuttamisen lisäksi väkivaltaa on muun muassa pakottaminen, pelottelu, tavaroiden hajottaminen, seksiin pakottaminen, sanallinen alistaminen ja vainoaminen. Väkivalta loppuu harvoin itsestään ja yleensä se toistuu ja raaistuu ajan myötä. Lapsen elämästä väkivalta tekee turvattoman. On tärkeää tunnistaa väkivalta ja hakea apua ajoissa.

Turvakodista saa ammatillista tukea, apua ja turvaa. Siellä voi käsitellä rauhallisessa ja luottamuksellisessa ympäristössä väkivaltaan liittyviä kokemuksia ja tunteita yhdessä työntekijän kanssa. Turvakodissa voi rauhassa miettiä ja järjestää mahdollisia muutoksia tulevaisuuteen työntekijöiden avustuksella. Mahdollisuuksien mukaan voit käydä turvakotijakson aikana töissä ja lapset voivat käydä päivähoidossa tai koulussa. Turvakodin työntekijät auttavat myös käytännön asioiden järjestämisessä.

Myös lapsi ja nuori saa mahdollisuuden tulla kuulluksi turvakodilla. Hänen turvallisuudentunnettaan ja itsetuntoa vahvistetaan. Lisäksi häntä autetaan käsittelemään kokemuksiaan työntekijän kanssa sekä etsitään yhdessä selviytymiskeinoja. Turvakodilla ylläpidetään iloa ja toivoa.

Turvakotijakson jälkeen aikuiset ja lapset voivat halutessaan jatkaa työskentelyä lähisuhdeväkivaltatyön yksikössä.

Ota rohkeasti yhteyttä! Sinulla on oikeus turvalliseen elämään!

Kuva: THLLisätietoja ja apua:

www.jokainenonturvassa.fi (tietoa ja auttava chat)

www.nettiturvakoti.fi (tietoa ja auttava chat)

www.nollalinja.fi (tietoa + puhelu + chat mahdollisuus usealla eri kielellä tulkkiavusteisesti)

www.ensijaturvakotienliitto.fi (tietoa)

Materiaalia lähisuhdeväkivallasta ja väkivaltatyöstä.