Tällä viikolla vietetään valtakunnallista Leikkipäivä-viikkoa. Yhdessä tekeminen ja leikkiin heittäytyminen luovat yhteenkuuluvuuden tunnetta yli ikä- ja sukupolvirajojen.

Kun me aikuiset muistamme oman leikkimielisyytemme vaalimisen, muistamme myös, kuinka tärkeää sen mahdollistaminen on lapsille ja heidän tulevaisuudelleen.

Luovuuden ruokkiminen kasvattaa kykyä nähdä monia mahdollisuuksia

Lentävällä laivalla kuuhun, näkymättömällä autolla kauppaan.

Muistatko, mitkä olivat villeimmät ja mielikuvitusrikkaimmat leikkisi ja ideasi lapsena? Lapsena emme mieti rajoittavia ajatuksia, ennen kuin joku tylsä aikuinen huomauttaa ja kertoo, ettei jokin ole realistista. Maailma kapenee, mahdollisuuksien määrä pienenee.

Kauppaan pääseekin vain ihan tavallisella autolla.

Leikkipäivä-viikon tämän vuotuinen teema on nimeltään Leikkien lähelle luontoa. Luonto tarjoaa mittaamattomat puitteet kuvitella, seikkailla, keksiä ja kokea. Luonto tulee aina olemaan tärkeä osa ihmisen ja yhteiskunnan hyvinvointia, joten se on loistava kenttä myös lapsille ja heidän leikeilleen. Kun luonto tulee tutuksi leikkien kautta, sen monipuolisuus ja tärkeys kasvavat osaksi ihmisen arvoja ja jokapäiväistä elämää.

Maailma ja ympäristö muuttuvat tavalla, joita emme välttämättä osaa täysin ennustaa. Haasteiden ratkaisemiseksi tarvitaan tiedon lisäksi myös mielikuvitusta ja ”laatikon ulkopuolista ajattelua”. Leikkiminen ja luovuuden ruokkiminen ovat tähän oleellinen rakennuspalikka ja pohja.

Mielikuvitus vie juuri sinne, minne haluamme mennä

Kun tuemme mielikuvitusrikkautta, leikkisyyttä ja luovuutta, tuemme yhdessä maailmaa, jossa mahdollisuudet avautuvat.

Sana mielikuvitus on kirjaimellisesti visuaalinen kuva, joka piirtyy mieleemme. Voimme ajatella mitä tahansa, olipa se luonnonlakien tai muiden mahdollisuuksien rajoissa tai ei. Voimme myös tuntea niitä tunteita, joita mielikuvitustilanne saa aikaan, vaikka se ei tapahtuisikaan oikeasti. Tämähän on lasten leikkien yksi mukaansatempaavimmista piirteistä! Kuinka usein me aikuiset kaipaammekaan, että saisimme vielä tuntea jotain vastaavaa: iloa, seikkailun tunnetta ja kihelmöivää jännitystä? Kun vain heittäytyisimme mielikuvituksen vietäväksi.

Lapset osaavat eläytyä leikkiensä kautta mielikuvitusmaailmoihin, ja se on valtava rikkaus, mutta myös ihmisenä olemisen ainutlaatuisuus ja erikoisuus.

Lapsilla on avoin tie mielikuvitusmaailmaan ja rajoittamattomiin mahdollisuuksiin leikkien kautta.

Toisinaan se voi toimia myös voimavarana. Mielikuvitus tuo haastaviin tilanteisiin mahdollisuuden tarkastella niitä eri näkökulmista. Otamme vastaan uusia ja jännittäviä tilanteita yksilöllisesti, ja usein lapsille nämä voivat olla myös pelottavia kokemuksia. Aikuisten luovuus, lempeys ja kyky nähdä tilanne lapsen silmin kyseisessä hetkessä on tärkeää. Se osaltaan määrittää, millainen muisto lapsen mieleen tilanteesta jää.

Kyseiset ominaisuudet, luovuus ja mielikuvitus, ovat tärkeitä iästä riippumatta.

Leikkimielisyyden arvo ja tärkeys läpi elämän

Leikkimielisyyteen heittäytyminen saattaa tuntua meistä aikuisista joskus vaikealta.

Olemme unohtaneet tuon taianomaisen mielentilan, jossa kaikki on mahdollista. Todellisuutta tai elämän realiteetteja ei tarvitse unohtaa tai karttaa, mutta niitäkin voi juuri luovuuden kautta tarkastella eri tavoin.

Millaista esimerkkiä siis näytämmekään lapsille? Millaisia aikuiset lapsen mielestä ovat, kun he katsovat omia läheisimpiä aikuisiaan? Tätä kautta annamme heille aineksia, joilla he rakentavat maailmankuvaansa. Jos lapsi oppii tarkkailemalla, ettei aikuinen voi olla leikkimielinen, hänestä voi olla haastavaa tai pahimmillaan jopa väärää olla leikkisä, kun hän kasvaa itse aikuiseksi. Se kaventaa mahdollisuuksia.

Lapset haluavat usein leikkiä aikuista, imitoiden päivittäisiä toimia, vastuita ja askareita kuten ruoan laittoa tai laitteiden korjaamista. Vastavuoroisesti me voisimme muistaa sisäisen lapsemme, ja vaalia häntä, vaalia kaikkien lasten oikeutta leikkimiseen.

***

Yhdessä tekeminen ja sen tuomat mahdollisuudet rakentavat ja muovaavat meitä niin yksilöinä kuin yhteiskuntana. Lapset opettavat aikuisia irtautumaan niistä säännöistä ja ajatusmalleista, joita rakennamme turhaan ja vain siksi, että aikuistumme.

Lennetään yhdessä lähimetsään seikkailulle.

Iloista ja mielikuvitusrikasta Leikkipäivä-viikkoa!