Seinäreliefi Äiti ja Lapsi on akateemikko Ensio Seppäsen vuonna 1956 tekemä. Blogikuvassa taas Timo Peltovuoren kädessä olevassa muotokuvassa on Oulun yhdistyksen ensimmäinen puheenjohtaja Helmi Peiramo (os. Jauhiainen syntyi 4.9.1884 Pielavedellä ja kuoli 20.7.1962 Oulussa)

Keväällä 1945 perustettaessa edeltäjäämme Oulun Ensi Kotia elettiin kriisin jälkeistä aikaa. Sota oli vasta päättynyt ja Suomikin hyvin köyhä maa. Aikojen normalisoiduttua yhteiskunnallinen ilmapiiri säilyi silti ahtaana. Erityisesti yksinäisten äitien tilanne oli tukala. Yksinään lapsensa saavia äitejä paheksuttiin ja se heijastui kovuutena myös heidän aviottomiin lapsiinsa. Aviottomia lapsia syntyi kuitenkin noin 6000 vuodessa. Oma surullinen lukunsa olivat vaaralliset puoskarien tekemät abortit, joita tehtiin enimmillään noin 30 000 vuodessa. Rohkeat oululaiset Vaaran naiset perustivat tuossa ilmapiirissä ensikodin auttamaan äitejä ja vauvoja. Yhdistyksen perustama ensikoti oli toinen Suomessa. Yhdistys jäsenineen oli mukana perustamassa myös valtakunnallista Ensikotien liittoa ja siten vahvasti vaikuttamassa vauvojen asemaan Suomessa.

Vuonna 2020 yhdistys yhä ylläpitää Ensikotia, päihteistä irtautuvien vanhempien Pidä kiinni -ensikotia ja Vauvataloa. Kannustamme toiminnassamme lasta vahvaksi, ehkäisemme lähisuhdeväkivaltaa ja tuemme lapsiperheitä eroissa. Turvakotimme on vasta laajentanut perhepaikkamääräänsä. Olemme aloittaneet myös seksuaalisen väkivallan ehkäisyn ja seksuaaliterveysneuvonnan. Tuemme vuosittain yli 1000 perhettä.

Vaikka maailma on muuttunut monessa mielessä parempaan suuntaan, niin se on silti yhä ennustamaton. Juhlavuotemme tullaan muistamaan koronasta, joka kosketti monin tavoin haavoittuvassa asemassa olevia. Perheet ja vauvat eivät voi odottaa. Siksi tässäkin ajassa on toimittava ripeästi ja rohkeasti. Yhdistyksessämme voi osallistua vapaaehtoistyöhön vetämään esim. kirjallisuuspiiriä tai toimia varamummona ja vaarina. Myös jäseneksi voi liittyä. Kaikkea ei tarvitse osata itse. Vilpitön halu auttaa, iloinen ja rohkea mieli kantavat jo pitkälle. Vaikeudet voitetaan yhdessä.

Yhdessä rohkeasti eteenpäin!

Tule vapaaehtoiseksi!

Ja liity jäseneksi!

Timo Peltovuori

Kirjoittaja: timopeltovuori

Kirjoittaja on yhdistyksen toiminnajohtaja.