Kun tonttu on joulumielellä se pärjää kaikenlaisten tunteiden kanssa. Joulumielellä tonttu pystyy tekemään sille kuuluvia tontun askareita ja se viihtyy toisten tonttujen seurassa. Toisinaan kuitenkin käy niin, että joulumieli hetkeksi unohtuu. Silloin tarvitaan tonttutaitoja, joilla mieltä voi virkistää tai rauhoittaa sopivaksi.

Parhaiten tonttu pysyy joulumielellä silloin, kun se on saanut riittävästi lepoa ja ruokaa ja sillä on turvallinen olo. Tontulle tulee turvallinen olo siitä, kun sen ympärillä on muita tonttuja ja kun se voi milloin tahansa jutella joulumuorin tai joulupukin kanssa. Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo, jaettu suru on vain puolikas suru ja jaettu huoli on vain pieni huolen murunen.

Yllä olevalla tarinalla olimme mukana varhaiskasvatuksen kehittämisyksikkö Alaköökin järjestämällä perinteisellä Joulupolulla. Johdattelimme perheet tontun tunnepolulle, jossa saattoi olla yhtymäkohtia ihan meidän ihmistenkin maailmaan.

Aamut voivat alkaa täynnä energiaa tai sitten haukotellen ja toivoen lisää köllöttelyaikaa. Yhdessä aikuisten ja lasten kanssa pohdimme, miten aamu-uninenkin voi saada itsensä hereille ja mistä ihmeestä voi johtua, jos joskus vatsassa kipristelee. Voisiko se olla aamupuuron tarvetta tai olisiko tonttu syönyt jopa liikaakin jouluherkkuja? Taisi muutamassa pikku massussa tuntua jännitystäkin, kun aloimme tällaisia asioita kysellä. Onneksi oli omat aikuiset tukena. Seuraavaksi ihmeteltiin, kun tontulla oli sukka hukassa. On sellaista kuulemma sattunut itse kullekin ja aamukiireessä on voinut mennä tunteisiin. Tontulla oli sellainen konsti, että se laittoi toisen käden vatsalle, toisen rintakehälle ja kertoi itselleen, ettei ole mitään hätää. Kun tontun mieli rauhoittui, se pystyi paremmin ajattelemaan ja sukan etsiminenkin onnistui paremmin.

Tontun tunnepolun päätteeksi isot ja pienet pääsivät laskemaan mäkeä tontun kanssa. Voit tehdä sen itsekin. Kuvittele tonttu nousemaan ylös mäkeä ja hengitä rauhallisesti sisään. Mäen laella tonttu seisahtaa hetkeksi hengitystä pidättäen ihailemaan revontulia. Sitten se laskee pitkälle, voimakkaalla uloshengityksellä ja pienen tauon jälkeen aloittaa alusta.

”Tämä tuli kyllä tarpeeseen, voidaan tehdä tätä kotonakin” oli välitön palaute useammalta kuin yhdeltä osallistujalta. Joulun aika voi olla eri syistä aikaa, jolloin vatsassa kipristelee tai huomaa ajatuksissaan jännittävänsä lihaksia ja nostavansa hartiat korviin. Meillä kaikilla on näitä tonttutaitoja, joilla omaa oloa voi säädellä sopivaksi ja saavuttaa joulurauhan.

Kiitokset vapaaehtoistontuille, jotka mahdollistitte Tontun tunnepolun toteuttamisen ja kiitokset kaikille osallistujille mukavista kohtaamisista.

Jokaisella ihmisellä on oikeus turvallisuuteen kaikissa elämänvaiheissa. Oulun ensi- ja turvakoti on tarvittaessa tukena muuttuvissa perhetilanteissa. Vauvan odotus, lapsiperhearki, parisuhde sekä lapsen ja vanhemman välinen suhde haastavat omaa tunnesäätelyä ja vuorovaikutustaitoja. Kun haluat pohtia omaa ja läheistesi turvallisuuden tunnetta yhdessä ammattilaisen kanssa, tutustu yhdistyksemme kotisivuihin ja löydä juuri sinulle sopiva palvelu. Asioista voi jutella arkisin klo 12 – 18 myös valtakunnallisessa chatissa, jonne pääsee kotisivujen alareunasta. www.oetk.fi