Tiesitkö, miksi Oulun pääkirjasto ja Oulun teatterin torni saivat yllensä oranssin värityksen?

Torstaina 25.11.2021 oli YK:n kansainvälinen naisiin kohdistuvan väkivallan vastainen päivä. Lähisuhdeväkivalta on edelleen vakava ongelma ympäri maailmaa, eikä Suomi ole tästä poikkeus. Monelle naiselle koti edustaa turvatonta paikkaa lähisuhdeväkivallan ja sen uhan vuoksi. Pandemia taas lisäsi kotona vietettyä aikaa ja lähisuhdeväkivaltaa kokevien ahdinkoa. Oulun ensi- ja turvakodilla apua tarjotaan kaikille lähisuhdeväkivallan osapuolille. Tärkeintä on, ettei jää yksin.

Oranssi väri maalaa toivoa tulevaisuudesta, jossa jokaisella on oikeus elää ilman väkivaltaa. ”Naisen paikka on elossa” (UN Women)

Suomen kansallisen väkivaltaobservatorion järjestämä Valoa, ei väkivaltaa -kampanja keskittyi tänä vuonna lähisuhdeväkivallan pitkäaikaisvaikutuksiin ja pandemian vaikutuksiin lähisuhdeväkivallan kärjistymiseen.

Lähisuhdeväkivallan vastainen työ jatkuu ajankohtaisena ja aiheen näkyvyyttä on tärkeä pitää yllä sekä lisätä. Oulun ensi- ja turvakoti ry teki aiheeseen liittyen yhteistyötä Oulun ammattikorkeakoulun Visual Design Factory -opintojakson opiskelijoiden kanssa heidän Speak out -projektissaan.

”Teemme Speak out -projektia osana Oulun ammattikorkeakoulun Visual Design Factory -opintojaksoa. Projektin idea syntyi halusta vaikuttaa ja olla mukana tekemässä projektia tärkeästä aiheesta. Projektin tarkoituksena on tuoda esiin tarinoita tunteiden kautta ja lisätä tietoisuutta tärkeästä aiheesta. Tavoitteena on luoda dokumenttivideo sekä tietoisuuskampanja, sitä varten olemme tehneet taustatyötä sekä haastatteluja, ja projekti on nyt viimeistelyvaiheessa. Lisätietoja projektista, sekä lähiaikoina myös valmiin dokumenttivideon löydät osoitteesta https://www.speak-up.fi.

– Jenna, Speak Up-

Kirjoittanut: Johanna, Lähisuhdeväkivaltatyön yksikkö