Kevään aikana Ero lapsiperheessä – toiminta järjestää vertaistuellisia ryhmiä ja tilaisuuksia sekä lapsille, että aikuisille. Voit myös varata henkilökohtaisen keskusteluajan tai pohtia tilannettasi yhdessä chat auttajan kanssa. Etsimme myös uusia vapaaehtoisia mukaan toimintaamme.

Lasten erovertaisryhmä on tarkoitettu alakouluikäisille lapsille, joiden vanhemmat ovat eronneet. Hyvä aika tulla ryhmään on, kun erosta on vähintään puoli vuotta ja lapsella on jo kokemusta eron jälkeisestä elämästä. Ryhmään otetaan 4 -7 lasta. Ryhmä kokoontuu kuusi kertaa, tiistaisin 22.1. – 26.2. klo 17-19 Ainolan päiväkodilla. Lapset ja vanhemmat tavataan ennen ryhmän alkua.

Eron säikeet – lastenryhmä 4.2.-15.4.2019 klo 16-17.30 on tarkoitettu lapsille, joiden vanhemmat ovat eronneet ja perheessä on ollut henkistä tai fyysistä väkivaltaa. Ryhmään otetaan 6 – 8 alakouluikäistä lasta. Ryhmä kokoontuu 10 kertaa, joista aloitus ja lopetuskerralla vanhempi on mukana. Ryhmässä lapset saavat vertaistukea muista ryhmäläisistä. Ryhmässä käytetään toiminnallisia ja kehollisia menetelmiä, joiden taustalla on vakauttava työote ja vireystilan tunnistaminen niin, että lapset saavat konkreettisia keinoja tunnesäätelyyn ja edelleen arjen tueksi.

Vanhemman neuvo – ryhmä on kahdeksan kertaa kokoontuva, ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä, jossa jokaiselle kerralle on etukäteen suunniteltu teema. Ryhmässä voi jakaa kokemuksia eron jälkeisestä vanhemmuudesta ja sen haasteista ja etsiä uusia toimintatapoja vanhempien väliseen yhteistyöhön. Ryhmä järjestetään yhteistyössä Oulun seurakuntayhtymän kanssa ja kaikki ryhmään tulijat haastatellaan etukäteen. Kokoontumiset ovat Merikosken päiväkodilla, keskiviikkoisin 6.2.-3.4. klo 17-19.30. Samaan ryhmään voi tulla vain toinen vanhemmista. Lastenhoito on järjestetty vanhempien keskustelujen ajaksi ja eskari-/kouluikäisten lasten kanssa jutellaan myös eroon liittyvistä asioista lasten näkökulmasta ja heidän ikätasonsa mukaisesti.

Merikosken päiväkodilla järjestetään myös kerran kuukaudessa Neuvokahvila eli vertaiskahvila äideille ja isille, jotka ovat eronneet tai miettivät mahdollista eroa. Kahvilan järjestävät vapaaehtoiset, itse eron kokeneet vanhemmat. Kahvilaan ei tarvitse ilmoittautua etukäteen, ellei tarvitse lastenhoitoa. Kahvila on avoinna kevään aikana seuraavina torstai-iltoina klo 18-19.30
to 31.1. to 28.2. to 28.3. to 25.4. ja to 23.5.

Neuvokahvilaan etsitään lisää vapaaehtoisia, jotka voisivat mahdollisesti myöhemmin toimia myös erotukihenkilönä. Tehtäviin järjestetään kurssi, jonka aikatauluista sovitaan yhdessä toimintaan mukaan ilmoittautuneiden kanssa.

Apua eroon- chat päivystää maanantaisin klo 16-18, tiistaisin klo 10-12 ja klo 14-16, keskiviikkoisin klo 12-14 ja torstaisin klo 10-12. Chattiin ei tarvitse kirjautua vaan keskustelun voi aloittaa suoraan www.apuaeroon.fi sivun tai näiden kotisivujen alareunassa olevasta valikosta.

Lisätietoja, lastenhoitovaraukset sekä ilmoittautumiset haastatteluihin ja ryhmiin:
Sirpa Huotari p. 040 159 1170 (myös WhatsApp)
tai sirpa.huotari(at)oetk.fi