Valtakunnallista Vauvan päivää vietetään perjantaina 28.9.2018. Vauvan päivänä kiinnitetään huomio vauvoihin – yhteiseen tulevaisuuteemme.

Se, minkälainen tulevaisuus vauvoja odottaa, riippuu siitä, millaista hoivaa kohtuvauva ja jo syntynyt vauva saavat. Vauvan odotusaikana äidit ja isät tarvitsevat riittävästi hyvinvointia tukevaa huolenpitoa. Stressitön odotusaika tukee syntyvän vauvan suotuisaa kasvua ja kehitystä.

Vauva tarvitsee oikea-aikaista hoivaa sekä rakastavaa kosketusta ja kohtaamista kehittyäkseen. Rakastava katse ja hellä kosketus tukevat kiintymyssuhteen syntymistä vauvan ja vanhemman välille. Vauva, joka on turvallisesti kiintynyt vanhempiinsa, oppii esimerkiksi säätelemään omia tunteitaan, hänelle kehittyy hyvä itsetunto ja taito myötätuntoon sekä avun pyytämiseen.

Kolmannen sektorin toimijoilla on merkittävä rooli vauvaperheiden hyvinvointia ja terveyttä tukevien palveluiden tarjoamisessa julkisten palveluiden rinnalla. Oulun ensi- ja turvakoti ry tarjoaa monipuolisesti ammattilaisten tukea ja apua vauvaperheille. Yhdistyksen toiminnassa myös vapaaehtoisilla on mahdollisuus osallistua auttamistyöhön vauvaperheiden hyväksi.

Vauvojen lumosta nauttiminen kuuluu kaikille. Vauva kasvaa ihailusta ja vähintä mitä voit tehdä, on ihailla vastaan tulevia vauvoja. Oulun ensi- ja turvakoti ry:n vauvatyöntekijät jakavat kaikille vauvoille Ihana vauva – ilmapalloja Kauppakeskus Valkean kesäkadulla Vauvan päivänä klo 10–13.