Kesälläkään ei tarvitse jäädä yksin ajatustensa kanssa. Ero lapsiperheessä – yksikössä on vapaita keskusteluaikoja myös heinäkuussa. Lisäksi apua voi saada chatista.

Toivomme, että kesä olisi kaikille levähtämisen ja mukavien asioiden aikaa. Valitettavasti elämään kuitenkin kuuluu, etteivät asiat aina mene suunnitellulla tavalla. Tänäkin kesänä osassa lapsiperheitä koetaan vanhempien ero. Ehkä eropäätös on syntynyt jo kevään aikana ja ero konkretisoituu kesällä vanhempien muuttaessa eri osoitteisiin. Tai sitten loma-aikaan on ladattu odotuksia suhteen paranemisesta, mutta siitä huolimatta ero näyttää väistämättömältä. Ero tuo suuria muutoksia kaikkien perheenjäsenten elämään ja läheisten sekä tukiverkostojen apu on tarpeen.

Ulkopuolisen ihmisen kanssa juttelu voi antaa uusia näkökulmia. Ero lapsiperheessä -yksiköstä voi varata 1-5 keskusteluaikaa omien tunteiden purkamiseen ja ajatusten jäsentämiseen. Yleisimmät keskustelunaiheet tapaamisilla ovat oma ja läheisten jaksaminen, käytännön asioiden järjestyminen ja lasten reagointi vanhempien eroon. Ajan varaamiseen riittää, että ero on pohdinnassa tai tapahtunut – mitään erityistä ongelmaa ei tarvitse olla. Kaikki eropohdinnat eivät myöskään pääty eroon.

Keskusteluajat voidaan toteuttaa puheluna, videopuheluna tai paikan päällä osoitteessa Koulukatu 20. Myös ajan varaamiseen on monta erilaista tapaa:

• puhelu tai tekstiviesti numeroon 0401591170
  • sähköinen ajanvaraus kotisivujen alareunassa
  • sähköpostitse eroneuvo.oulu@oetk.fi
  • eroauttamisen avunpyyntö osoitteessa Tarvitsen apua eroon — lapsuus.ouka.fi

Valtakunnallinen apua eroon -chat on heinäkuussa avoinna maanantaista perjantaihin klo 12 – 15. (31.7. alkaen jälleen klo 12 – 18.) Chatin löytää oetk:n kotisivujen sekä www.apuaeroon.fi sivun alareunasta.

Artikkelin liikennemerkkikuvat ovat Nuorten kesätyöpajan tuotoksia Oulusta, kesäkuussa 2023.