Ensi- ja turvakotien liitolla on nyt käynnissä Jokainen on turvassa -kampanja. Kampanjamateriaalia jaetaan somekanavissa sekä radiossa. Liitto on tuottanut myös ensi- ja turvakotien toimintaan liittyviä podcasteja.

Voit kuunnella podcastit suoraan sivulta Jokainenonturvassa.fi tai Spotifysta (linkit alla).

”Kaikki tapahtui niin pikkuhiljaa. Ensin alkoi nimittely ja syyttely, kunnes väkivalta muuttui pikkuhiljaa fyysiseksi. Olin aina ajatellut, että jos joku tekee minulle pahaa, lähden heti pois. Lähteminen oli kuitenkin tosi vaikeaa.” Väkivallan kohteeksi joutunut Sofia Pajunen kertoo podcastissa kuinka hän pääsi pois musertavasta suhteesta ja selviytyi.

Vaikka vauva olisi toivottu ja odotettu, hankala elämäntilanne voi viedä ilon raskaudesta. Podcastissa Elina kertoo, kuinka onnistui vaikeiden aikojen jälkeen löytämään äitiyden ilon.

Jokainen vanhempi haluaa hyvää vauvalleen. Päihdeongelman myöntäminen itselleen tai avun pyytäminen on äärimmäisen vaikeaa. Pidä kiinni -hoitojärjestelmän ensikodeissa autetaan vanhempia, joille päihteiden käytön lopettaminen ei onnistu itse. Kuuntele podcastissa Turun ensikoti Pinjan lähijohtaja Heidi Helmiluodon ajatuksia äitien ja vauvojen auttamisesta.

Podcastissa Ensi- ja turvakotien liiton asiantuntija Tanja Henttonen puhuu vauvaperheiden vanhempien väsymyksestä ja uupumuksesta. Hän kehottaa vanhempia olemaan itseään kohtaan lempeitä ja armollisia.

Millaisia tunteita vanhempien ero synnyttää lapsissa ja nuorissa? Jaksossa puhuu Ero lapsiperheessä asiantuntija Päivi Hietanen Ensi- ja turvakotien liitosta.

Miten kunnissa tehtävät päätökset vaikuttavat perheiden arkeen? Tästä ovat kuntavaalien alla keskustelemassa Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri Riitta Särkelä, Tampereen ensi- ja turvakotiyhdistyksen toiminnanjohtaja Maria Länsiö ja Oulun ensi- ja turvakotiyhdistyksen toiminnanjohtaja Timo Peltovuori.