24.–24.11.2018 12.00-16.00 Ainolanpuisto

Kansainvälistä Lapsen oikeuksien päivää vietetään 20.11. YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen hyväksymisen kunniaksi. Tämän vuoden teemana on osallisuus.

Mitä ovat oikeudet? Mitä eroa on sillä, että haluaa jotain tai kun on oikeus johonkin? Miten lapsen oikeus osallisuuteen toteutuu ihan tavallisessa arkipäivässä? Kenen vastuulla on, että lapsen oikeudet toteutuvat?

Lapsen oikeuksien viikon päätteeksi la 24.11. klo 12-16 järjestetään Ainolan puistossa kaikille avoin ja maksuton Lapsen oikeuksien tapahtuma. Pohjois-Pohjanmaan museon ja Alaköökin väliselle alueelle pystytetään toimintapisteitä, joissa lapset voivat yhdessä aikuisen kanssa leikkien ja tuumaillen tutustua Lapsen oikeuksien sopimukseen.

Tapahtumassa on tarjolla kasvishernekeittoa, makkaraa ja pillimehut.

Suurin osa toimintapisteistä on ulkona. Soitinpaja järjestetään Pohjois-Pohjanmaan museon kokoushuoneessa, jonne on kulku Koiramäki- näyttelyn kautta. Pajaan on maksuton pääsy ja tilaan pääsee myös pyörätuolilla. Museon ylempiin kerroksiin pääsee tarjoushintaan 3e/aikuinen. Alle 18-vuotiaille museoon on aina vapaa pääsy.

Lapsen oikeudet ovat aikuisten velvollisuuksia. Tapahtumaa ovat järjestämässä aikuiset seuraavista järjestöistä ja toimipaikoista: Mannerheimin Lastensuojeluliiton Pohjois-Pohjanmaan piiri, Oulun seurakuntayhtymä, Oulun kaupungin varhaiskasvatus, Nuorisopalvelut, Kaupunginkirjasto sekä Yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut, Oulun ensi- ja turvakoti ry, Parasta Lapsille ry, Pelastakaa lapset ry Pohjois-Suomen aluetoimisto sekä Oulun paikallisyhdistys, Plan Suomi,Suomen diakoniaopopiston lastenohjaaja opiskelijat ja Vuolle ry.