16.–16.11.2019 10.00-15.00 Hupisaaret, Ainolanpolku 1

Lapsen oikeuksien sopimus hyväksyttiin YK:n yleiskokouksessa 20.11.1989.
Suomessa sopimus tuli voimaan vuonna 1991. Sopimuksen neljä yleisperiaatetta ovat: syrjimättömyys, lapsen edun huomioiminen päätöksenteossa, oikeus elämään ja kehittymiseen, sekä lapsen näkemysten kunnioittaminen kaikissa häntä koskevissa asioissa.

Useat järjestöt, Oulun seurakuntayhtymä ja Oulun kaupunki järjestävät yhteistyössä Lapsen oikeuksien tapahtuman lauantaina 16.11.2019 klo 10-15. Tapahtumalle mietittiin yhdessä nimeä ja ehdotuksia kerättiin perheiltä mm. toukokuun Leikkipäivässä sekä MLL:n perhepesissä. Lapsen oikeuksien tapahtuma on tästä lähtien ILON PÄIVÄ!
Ilon päivä- tapahtuma aloittaa Lapsen oikeuksien viikon, jonka teemana on tänä vuonna Lapsen oikeus olla oma itsensä.

Tapahtumassa juhlistetaan 30-vuotista sopimusta ja tutustutaan Lapsen oikeuksiin toiminnallisilla pisteillä.

Leikkiä, temppurata, leikkivarjo.
Onnenpyörä, arvontaa pieniä yllätyksiä, ilmapalloeläimiä.
Lapsen oikeuksien suunnistus.
Kirjastoauto Onneli.
Oulun seudun Karva-kaverit ry:n koiria.
Kasvissosekeittoa, glögi- ja mehutarjoilua.
Alueella kiertelevät Nalle ja Kamu-leijona.

Tapahtuma on maksuton.

Päivän aikana Pohjois-Pohjanmaan museoon on vapaa pääsy kaiken ikäisillä ja Taidemuseoon kaikilla alle 18-vuotiailla.

Tapahtumalla on oma facebook- sivu: