Vanhemmuuteen kasvu alkaa vauvan odotuksesta. Fyysisten ja psyykkisten muutosten myötä valmistaudumme vauvan syntymään. Raskausaikana kehossa ja mielessä tapahtuu paljon. Onneksi vauvanodotusaika on pitkä ja valmistautumisaikaa on. On tavallista, että tuleva muutos, synnytys ja vauva-aika sen jälkeen jännittää. Neuvolan ja läheisten tuella siitä voi selvitä kuitenkin hyvin ja kiintymyssuhde vauvaan syntyy sekä vauva-arki käynnistyy mukavasti.

Joskus mieli voi kuitenkin syystä tai toisesta olla kuormittunut ja saatat tarvita tukea vauvan odotukseen, synnytykseen ja vauva-aikaan. Vauvatalon vauvaperhepalveluista löydät helposti tavoitettavia,monipuolisia ja maksuttomia, juuri sinun tilanteeseesi sopivia vauvaperhepalveluja.

Vauvatalolla tarjotaan yksilöllistä tukea äideille ja isille/vanhemmalle, koko perheelle. Tapaamisiin voit tulla yhdessä vauvan kanssa. Tarjoamme tukea puhelimitse, videovastaanotoilla sekä avo- ja kotikäynneillä. Vauvatalolla kokoontuu myös erilaisia vauvaperheille suunnattuja maksuttomia ryhmiä/avoimia kahviloita, jotka tukevat vanhempien ja vauvojen hyvinvointia sekä jaksamista vauvaperheen arjessa. Toimintamme on suunnattu alle 2-vuotiaiden lasten perheille.

Toimintaamme tukee Stea. Vauvatalolla työskentelee kolme vauvatyön asiantuntijaa, jotka ovat erikoistuneet odotus- ja vauva-aikaan sekä perheiden tukemiseen.

Viestikatu 10 C 52–53, 90130 Oulu (Intiön Salen takana, oma sisäänkäynti talon päädystä)

Klikkaa kartta auki!

p. 040 7444300 (ma klo 9–10, ke klo 13–14)

vauvatalo@oetk.fi

Katso kuva sisäänkäynnistä

Katso vauvatalon virtuaalinen esittelykierros YouTubessa.

Facebook: Vauvatalon ryhmät-Facebook-sivulta löydät tuoreimman tiedon ryhmistä.

Instagram: @vauvatalo

Vauvaperheohjaus on vauvalähtöistä keskustelutukea, joka on ennaltaehkäisevää, matalan kynnyksen toimintaa, jonka tavoitteena on perheiden selviytyminen arjesta, perheen omien voimavarojen vahvistuminen, päivärytmin löytyminen ja vauvan ja vanhemmuuden tuoman ilon löytyminen.

Voit tarvita tukea vanhemmaksi valmistautumisessa, vauvan odotus- tai vauva-ajan stressin vähentämisessä tai muussa mieltä askarruttavassa asiassa.

Voit saada tukea:

• vauvan odotusaikaan
  • synnytykseen valmistautumiseen
  • vauvan uniasioihin
  • vauva-arkeen
  • ilon löytymiseen vauva-arjesta
  • kiintymyssuhteen vahvistumiseen
  • varhaiseen vuorovaikutukseen
  • vauvan itkuisuuteen
  • vauvan rauhoitteluun
  • vauvaperheen talousasioihin
  • stressin säätelyyn
  • vanhemmuuden haastaviin tunteisiin
  • omaan jaksamiseen vanhempana

Vauvaperheohjaus on maksutonta ja siihen voi osallistua myös nimettömänä. Perhe voi itse ottaa yhteyttä tai ohjautua toimintaan verkostojen tai ammattilaisen kautta. Koko perhe sekä erityisesti vauva voi olla mukana tapaamisissa. Vauvaperheohjaus on puhelinneuvontaa sekä yksilö- ja paritapaamisia, kotikäyntejä tai etänä toteutuvia tapaamisia. Tapaamisia on mahdollista saada 1–5 kertaa ja ne ovat suunnattu alle 2-vuotiaiden lasten perheille. Vauvaperheohjausta antavat vauvatalolla vauvatyön asiantuntijat, jotka ovat vauvatyön ammattilaisia eri koulutustaustoilla.

Varaa aika nettiajanvarauksen kautta tästä tai ota yhteyttä sähköpostitse vauvatalo@oetk.fi  tai puhelimitse p. 040 7444300.

Vauvatalon kautta Sinulla on mahdollisuus saada vapaaehtoisdoula. Vapaaehtoisdoula on koulutettu synnytystukihenkilö, joka tarjoaa tukeaan perheille, joissa on erityistuen tarve. Erityisen tuen tarve on laaja käsite, jolla tarkoitetaan sellaisia taloudellisia, terveydellisiä tai sosiaalisia tilanteita, joissa tulevan vauvan kannalta on tärkeää, että hänen vanhempansa saavat tukea odotukseen ja synnytykseen. Doula tarjoaa tukeaan odotusaikana (1–2 tapaamista) ja halutessasi varautuu tulemaan mukaan myös synnytykseen.

Doula tarjoaa inhimillistä tukea äidin toiveiden mukaisesti ja kulkee kappaleen matkaa perheen rinnalla. Doula tapaa äitiä / perhettä myös synnytyksen jälkeen. Myös isät voivat hyötyä doulan tuesta. Synnyttäjiltä kerättyjen palautteiden mukaan merkityksellisintä doulien tarjoamassa tuessa oli äitien turvallisuudentunteen paraneminen läsnä olevan, rohkaisevan ja kannustavan doulan avulla. Turvallinen olo puolestaan tukee synnytyksen etenemistä.

Doulat tarjoavat tukeaan myös keskusteluin, ilman synnytyksessä mukanaoloa. Doulan voi saada oululainen ja myös lähikunnassa asuva synnyttäjä / perhe. Doulan tarvetta arvioidaan yhdessä Vauvatalon työntekijän kanssa. Doulan tuki on perheille maksutonta.

Varaa aika nettiajanvarauksen kautta, jossa tilannettasi voidaan enemmän kartoittaa ja saat tietoa toiminnasta.  Voit myös varata ajan sähköpostitse tai puhelimitse.
p. 040 7444 300 (ma klo 9–10, ke klo 13–14) / doula@oetk.fi

Vauvatalon äitikaveritukihenkilötoiminta on vapaaehtoista ja yksilöllistä vertaistukea alle 2-vuotiaan lapsen äidille. Toiminnan tavoitteena on tukea äidin hyvinvointia ja vähentää yksinäisyyden kokemusta ja sitä kautta vaikuttaa koko perheen hyvinvointiin sitä edistävästi. Tukisuhteessa tuettavan äidin toiveet ovat keskiössä. Vapaaehtoinen äitikaveri kuuntelee, kulkee rinnalla ja on vertaisena/tukena toiselle äidille. Tukisuhteen aikana yhteisiä tapaamisia on 1–7 kertaa. Tapaamisia voi jatkaa molempien yhteisestä toiveesta lapsen 2-vuoden ikään saakka.

Äitikaveri-tukihenkilötoiminta perustuu vapaaehtoisuuteen ja äitikaveri perehdytetään tehtäväänsä. Jos olet kiinnostunut äitikaverina eli vapaaehtoisena tukihenkilönä toimimisesta, olethan yhteydessä!

Varaa aika nettiajanvarauksen kautta, jossa tilannettasi voidaan enemmän kartoittaa ja saat tietoa toiminnasta. Voit myös varata ajan sähköpostitse tai puhelimitse.
p. 040 7444 300 (ma klo 9–10, ke klo 13–14) / vauvatalo@oetk.fi

Vauvapysäkki – stressinsäätelytaitoja ja hyvinvointia vauvaa odottaville äideille

Haluaisitko oppia säätelemään stressiä ja lisäämään hyvinvointiasi jo odotusaikana?

Vauvapysäkki-ryhmä on suunnattu vauvaa odottaville äideille, joiden laskettu aika on joulukuun 2024 – helmikuun 2025 välillä. Ryhmässä valmistaudutaan vauvan syntymään yhdessä keskustellen sekä tietoisuusharjoituksia tehden. Ryhmässä opit tunnistamaan ja säätelemään stressiä. Tietoisuustaidot lisäävät hyvinvointiamme tutkitusti ja auttavat meitä selviämään haastavista tilanteista paremmin. Nämä taidot ovat tärkeitä, kun meistä tulee vanhempia ja on tärkeää, että keskitymme hyvinvointiimme jo odotusaikana.

Ryhmä kokoontuu Vauvatalolla tiistaisin klo 16–18 10.9. alkaen 10 kertaa ja 2 kertaa vauvojen syntymien jälkeen helmi-maaliskuussa 2025.

Ryhmä on maksuton ja siellä tarjotaan päivällinen sekä kahvit ja teet.

Lue esite tästä.

Ilmoittaudu mukaan p. 040 7444 300 tai vauvatalo@oetk.fi. 1.–31.8. välisenä aikana. Ryhmään mahtuu mukaan kuusi odottajaa. Kaikki hakijat haastatellaan ennen ryhmän alkua.

Hoivaa ja Leiki – ryhmämuotoista tukea vauvan kanssa vuorovaikutukseen ja vanhemmuuteen

Vanhemmuuteen siirtyminen on monelle vanhemmalle paitsi odotettu myös usein stressaava elämäntilanne. Hyvän vanhemmuuden kokemusta ja kyvykkyyttä voidaan tukea sekä vahvistaa eri keinoin.

Hoivaa ja Leiki-ryhmät tukevat vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta sekä tarjoavat vanhemmalle mahdollisuuden pohtia omaa vanhemmuuttaan. Vanhemman kyky suuntautua tunnetasolla lapseen vahvistuu. Tapaamisten aikana keskustellaan, leikitään ja tehdään erilaisia harjoituksia yhdessä vauvojen ja vanhempien kanssa. Ryhmän tarkoituksena on lisätä vanhemman mentalisaatiokykyä ja emotionaalista saatavilla oloa.

Ryhmät ovat suljettuja ja niihin kuuluu alussa haastattelu.

Syksyn 2024 ryhmä alle 6 kk:n vauvaperheille 2.10.–27.11. keskiviikkoisin klo 9.30–11.30. Mukaan mahtuu 4–5 vauvaperhettä.

Ilmoittautuminen 20.9. mennessä vauvatalo@oetk.fi / p. 040 7444 300 (ma klo 9–10, ke klo 13–14).

Kysy nukkumatilta-virtuaaliunikahvilat

Valvottaako vauva, kuormittaako arki? Et ole yksin!

Ensimmäinen vauvavuosi tuo ilon lisäksi usein mukanaan myös univajetta vanhemmille. Keskustellaan yhdessä niin pienten kuin isompienkin vauvojen ja taaperoiden unesta. Kahvilassa saat vertaistukea ja vinkkejä, vanhempien unta unohtamatta. Mukana vauvatalon vauvatyön asiantuntijat.

Unikahvilat ovat suunnattu alle 2-vuotiaiden lasten perheille sekä vauvaa odottaville eikä niihin tarvitse erikseen ilmoittautua.

Syksyn 2024 aikataulu:

3.9. klo 10–11.30 pienten vauvojen uni (ALLE 6KK)

3.10. Klo 10–11.30 YLI 6KK vauvojen – 2 V lasten uni

7.11. Klo 10–11.30 Pienten vauvojen uni (ALLE 6 KK)

10.12. Klo 10–11.30 YLI 6 KK vauvojen – 2 V ja lasten uni

Ei ilmoittautumista.

Tule mukaan kotisohvalta käsin kyselemään, pohtimaan ja jakamaan ajatuksia vauvaperheen uneen liittyen. Voit myös lähettää kysymyksiä nukkumatille etukäteen sähköpostiin vauvatalo@oetk.fi otsikolla ”nukkumatti”.

Liity virtuaalikahveille tästä. Liittymiseen et tarvitse Teams-sovellusta.

vauvatalo@oetk.fi / p. 040 7444 300 / Vauvatalon ryhmät-Facebook

Vanhempien voimakahvila torstaisin klo 1214

Vanhemmuus on iloinen asia, mutta välillä stressi kuormittaa ja voimat ovat vähissä. Jos odotat vauvaa tai sinulla on vauva ja / tai alle 2-vuotias lapsi, tule mukaan avoimeen Vanhempien voimakahvilaan. Voit osallistua kerran tai oman tarpeesi mukaan vaikka jokaiseen kahvilaan. Ryhmässä saat kahvi- / teekupposen äärellä vertaistukea ja vinkkejä vauva-tai pikkulapsiperheen arjesta selviytymiseen ja voimavarojen löytämiseen.

Kahvilaan voit osallistua koko perheen voimin, lapset/vauvat ovat lämpimästi tervetulleita <3

Kysyimme perheiltä keväällä 2022, mikä on heidän mielestään parasta voimakahvilassa: ”Parasta on nähdä muita vanhempia ja vauvoja” / ”kahvinjuonti rauhassa” / ” vertaistuki” / ”aina tervetullut olo” ! Kiitos palautteesta!

Kokoontuu elokuussa Ainolan puistossa 15.8., 22.8. ja 29.8.

Elokuun kahviloihin ei ilmoittautumista, kokoonnumme Kiikku-kahvilan eteen klo 12 maissa. Jos sää on huono, kahvila peruuntuu.

Voimakahvilan on tarkoitus jatkua viikoittain joulukuulle saakka, tiedotamme tarkemmin syyskuun aikataulusta ja paikasta. Tervetuloa mukaan!

Ryhmässä toimivat ohjaajina Vauvatalon asiantuntijat.

Katso ajantasaista lisätietoa Facebookista: Vauvatalon ryhmät

Special baby-kahvila

Odotatko vauvaa tai onko sinulla alle 2-vuotias lapsi, jolla on erityisen tuen tarpeita?

Olet lämpimästi tervetullut nyt syksyllä alkavaan Special Baby-kahvilaan Vauvatalolle. Avoin kahvila on tarkoitettu perheille, joiden vauvalla on erityisen tuen tarve tai vanhemmilla on tunne siitä. Kahvilaan ei tarvitse ilmoittautua ja voit tulla sinne koko perheenä. Voit tulla mukaan kuuntelemaan, vaihtamaan ajatuksia tai vain piipahtamaan oman aikataulun mukaan. Tarjoamme kahvilassa välillä vanhemmille myös pieniä hemmotteluhetkiä arjen keskelle.

Kahvilassa käsittelemme kahvi/teekupin äärellä eri teemoja, kuten:

• omien tarpeiden tunnistamista sekä niistä huolehtimista
    • tietoisuustaitoja
    • stressiä ja siitä selviytymistä
    • oman vireystilan tunnistamista
    • lapsiperheen erityistä arkea
    • sekä pohdimme vanhemmuutta omien vahvuuksien ja voimavarojen kautta

Syksyn 2024 aikataulu:

28.8. klo 14–16 MUSKARI Oulun seudun omaishoitajien tiloissa (Isokatu 47, katutaso)

25.9. klo 14–16 STRESSI JA HYVINVOINTI (Paikka ilmoitetaan myöhemmin)

30.10. klo 14–16 SATUHIERONTA (Paikka ilmoitetaan myöhemmin)

27.11. klo 14–16 PARISUHDE JA TURVALLISUUS ERITYISESSÄ ARJESSA (Paikka ilmoitetaan myöhemmin)

18.12. klo 14–16 PIKKUJOULUT JA VÄRIKYLPY (Paikka ilmoitetaan myöhemmin)

Katso ajantasaista lisätietoa Facebookista: Vauvatalon-ryhmät

Vauvatalolla voit olla vapaaehtoisena joko vauvojen sylittelijänä, leipojana, avustajana ryhmissä/kahviloissa tai tukihenkilötoiminnassa. Tukihenkilötoimintaa ovat vapaaehtoisdoulatoiminta sekä äitikaveritoiminta.

Vauvatalo kouluttaa nyt alkuvuodesta 2024 uusia vapaaehtoisdoulia mukaan toimintaan.  Äitikaveritoimintaan koulutetaan tarpeen mukaan ja tulevista koulutuksista informoidaan nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Kaikki toimintaamme tulevat vapaaehtoiset koulutetaan tehtävään ja he saavat tukea toimintaansa.

Ota rohkeasti yhteyttä, jos olet kiinnostunut vapaaehtoistoiminnasta.

Lisätietoja vauvatalo@oetk.fi / p. 040 7444 300.

Tässä linkki artikkeliin Enska-lehdessä, joka on Ensi- ja turvakotien liiton jäsenlehti ja yhteiskunnallinen keskustelija. Artikkeli kertoo vapaaehtoistoiminnasta jäsenyhdistyksissämme :  Vapaaehtoiset antavat korvaamattoman tuen <3

Webinaari

Vauvatalo järjesti webinaarin Stressistä hyvinvointiin perjantaina 10.11.2023 klo 10–10.30. Webinaaritallenteen voit nyt katsoa tästä

Vauvaperheille ja vauvaa odottaville suunnatussa webinaarissa kerrottiin stressistä ja sen vaikutuksista sekä jaettiin vinkkejä arkeen!

Videot ja podcastit

Vauvatalon asiantuntijoiden videosarja vauvan tarpeista:

Mitä vauva tarvitsee? Osa 1: Vauvan arki

Mitä vauva tarvitsee? Osa 2: Vauvan rauhoittelu

Mitä vauva tarvitsee? Osa 3: Kosketuksen merkitys

Mitä vauva tarvitsee? Opastus vauvahierontaan

Vauvatyön asiantuntijoiden Vauvatuokio-podcast:

Vauvatyön asiantuntijoiden univideo:

Vauva nukkuu, vauva kukkuu – miten tuen vauvan unta?