4.2.2019–31.3.2020 Oetk ry:n Myllytullin toimipiste Puusepänkatu 4 A, 90130 Oulu

Vanhempien ero muuttaa lapsiperheen elämää. Eron jälkeen vanhempien on pohdittava monia lapsen elämän asioita uudesta näkökulmasta ja rakennettava toimivia käytäntöjä arkeen. Vanhemman neuvo®- ryhmä on ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä eronneille ja eropäätöksen tehneille vanhemmille. Ryhmässä voit jakaa kokemuksiasi eron jälkeisestä vanhemmuudesta ja sen haasteista ja etsiä uusia toimintatapoja. Asioita katsotaan sekä lapsen että vanhemmuuden näkökulmasta.

Lastenryhmässä autetaan lasta käsittelemään vanhempien eroon liittyviä tunteita ja hahmotellaan eron aiheuttamia muutoksia konkreettisesti leikin, askartelun ja puhumisen kautta. Ryhmässä lapsi saa tärkeän kokemuksen siitä, että on muitakin vanhempien eron kokeneita lapsia. Ryhmän avulla lasta autetaan myös löytämään voimavaroja itsestään. Ryhmän pohjana on Kasper ry:n vertaisryhmämalli.

Oulun ensi- ja turvakoti ry:n Ero lapsiperheessä-työ ja Oulun seurakuntayhtymä järjestävät yhteistyössä Vanhemman neuvo®- ryhmän, jonka rinnalla kokoontuu kouluikäisten lasten erovertaisryhmä.

Aika: tiistaisin 4.2. – 31.3.2020 klo 16.30-19:00 (ei koululaisten talvilomalla vko 10)
Paikka: Puusepänkatu 4A, 90130 Oulu

Ryhmät kokoontuvat kahdeksan kertaa, jossa jokaisella kerralla on oma teemansa.

Vanhempien ryhmässä käsiteltäviä teemoja ovat: eron tuomat muutokset lapsen ja aikuisen elämässä, yhteinen vanhemmuus, lapsen tunteet ja tarpeet, vuorovaikutustavat ja ongelmanratkaisutaidot sekä vanhemmuus ja uusi parisuhde.
Lasten erovertaisryhmässä vanhempien eroa käsitellään puolueettomasti ja ikätason mukaisesti leikkien, pelaamisen ja puhumisen kautta.

* Ryhmään otetaan 6-8 vanhempaa ja heidän kouluikäiset lapsensa
* Vanhempi voi osallistua ryhmään myös ilman lasta
* Vain toinen vanhemmista voi osallistua ryhmään. Lapsen toiselle vanhemmalle tarjoamme yksilöaikoja tai osallistumista syksyllä 2020 järjestettävään Vanhemman neuvo®- ryhmään.
* Ennen ryhmän alkamista varaamme ajan vanhemman alkuhaastattelulle ja lapsen tutustumiskäynnille.

Voit ilmoittautua jo nyt tai viimeistään 10.1.2020 mennessä.

Sirpa Huotari p. 040 1591170 sirpa.huotari@oetk.fi
Kari Rekilä p. 050 5211065 kari.rekila@evl.fi