Vauvan odottaminen on iso elämänmuutos. Olet ehkä halunnut vauvaa jo kauan ja olet onnellinen.

Voi olla, että elämäntilanteesi on myös toisenlainen. Voit ilon lisäksi kokea huolta siitä, miten tulet jaksamaan vauvan kanssa ja miten osaat huolehtia itsestäsi niin, että myös vatsassa kasvava vauva voi hyvin. Odotusaikana alat kasvaa pikkuhiljaa vanhemmaksi juuri sinun vauvallesi.

Kohdussa ja ensimmäisten elinvuosien aikana vauvan aivojen ja elimistön kehitys on nopeampaa kuin missään muussa vaiheessa elämää ja on siksi myös herkkä ympäristön vaikutteille. Sinä voit pitää huolta vauvastasi pitämällä hyvää huolta itsestäsi. Hyvät ihmissuhteet, säännölliset elämäntavat, uni, liikunta ja monipuolinen ravinto suojaavat sinua ja vauvaasi.

Jos odotusaikaasi liittyy huolia tai pitkittynyttä stressiä, sen ei tarvitse jatkua. Uskalla puhua. Kerro, miten voit ja miltä vauvan odottaminen tuntuu. Oletko jostain huolissasi tai peloissasi? Millaista tukea toivoisit saavasi odotusaikana ja vauvan synnyttyä?

Jokainen vauva ja vauvaa odottava vanhempi ansaitsevat kaiken mahdollisen tuen, eikä kenenkään vanhemman ei tarvitse jäädä yksin huolien kanssa. Apua löytyy!

Tustustu esitteisiin