Ero raskausaikana haastaa monella tapaa. Ero on aina raskas prosessi, joka herättää monenlaisia tunteita. Eron tapahtuessa odotusaikana tulee elämään samaan aikaan kaksi murroskohtaa; eroaminen tuo turvattomuuden tunnetta, kun taas odotusaika hormonaalisten ja biologisten muutosten kera kutsuu rakentamaan pesää. Tulevan vauvan kannalta on kuitenkin tärkeää luoda katse tulevaisuuteen ja yhteiseen vanhemmuuteen.

Apua eroon -chat auttaa

Juttele eroammattilaisen kanssa

Eroon liittyvät raastavat tunteet voivat haastaa paljon tulevaa yhteistyövanhemmuutta, mutta silloin kannattaa keskittyä ajattelemaan asiaa tulevan vauvan kannalta; vaikka vanhempien välinen parisuhde on päättynyt, vauvalla on silti oikeus kasvaa ja kehittyä molempien vanhempiensa kanssa. Vaikka entiseen kumppaniin saattaa liittää monia negatiivisia tunteita ja ajatuksia, kannattaa kumppanin vanhemmuutta ja lapsen ja vanhemman suhdetta aina tukea, koska se on tärkeää lapsen hyvinvoinnin kannalta. Yhteistyön rakentaminen turvaa vauvan oikeuden molempiin vanhempiin ja turvalliseen kasvuun ja kehitykseen vanhempien erosta huolimatta.

Vanhempien kannattaa jo hyvissä ajoin sopia vanhemmuuteen liittyvistä asioista kun ero on tullut. Miten asuminen hoidetaan? Miten huoltajuudesta sovitaan? Miten sovimme lapsen asioista jatkossa? On hyvä lähteä liikkeelle siitä, mikä on vauvan kannalta hyvä ja turvallinen suunnitelman jatkon suhteen. Esimerkiksi asumisen suhteen vauva-ajan erityisyys luo omat haasteensa eikä vuoroasumista yleensä suositella. Vauvalle on kuitenkin tärkeää turvata mahdollisuus luoda kiintymyssuhde molempiin vanhempiin myös tilanteessa, jossa vanhemmat asuvat erillään. Tämä voi tarkoittaa tiiviitä tapaamisia ja ex-puolison kohtaamista enemmän kuin itse toivoisi. Tällöin kuitenkin kannattaa pitää mielessä, että toimii tilanteessa vauvan parhaaksi.

Eron sattuessa kannattaa hakea aktiivisesti apua ja tukea sekä muistaa, että ei ole ainut vanhempi, joka eroaa. Vertaistukea on saatavilla ja tämän tiedostaminen voi tuoda osaltaan helpotusta tilanteeseen.

Mistä apua?

• Paikkakunnallasi järjestettävät eropalvelut löydät helposti apuaeroo.fi -sivuston palveluhaulla.
  • Vertaistukea on saatavilla mm. Erovertaiskahvilasta, joka on vapaamuotoinen kohtaamispaikka eronneille vanhemmille sekä Ero lapsiperheessä-tilaisuuksista, jotka on tarkoitettu eroa pohtiville ja eronneille vanhemmille.
  • Ensi- ja turvakotien liiton Apua eroon -chatissä voit pohtia omaa tai lastesi tilannetta, kysyä eroon liittyvistä palveluista ja avun saamisesta. Auttajina eroauttamisen ammattilaiset.
  • fi -sivusto on tarkoitettu eroa harkitseville tai sitä työstäville perheille, isille ja äideille. Sivustolta löydät tietoa eri palveluista, linkkejä ja kirjallisuutta.
  • Tukea erotilanteeseen voi kysyä myös kotikunnan neuvolasta tai sosiaalivirastosta