Miten ohjaan vauvan oikeaan rytmiin

Yöunen ja uni-valverytmin kehittymistä voi tukea kotona yksinkertaisin keinoin. Aamu pyritään aloittamaan suurin piirtein samaan aikaan joka päivä.

Herättyään vauva jaksaa olla virkeä ensimmäisen kolmen kuukauden aikana noin tunnista kahteen tuntia kerrallaan. Vauvan kyky aistia ympäristöään ja ottaa vastaan ärsykkeitä on rajallinen.  Vauva tarvitsee lepotaukoja. Osa vauvoista kykenee ottamaan tarvitsemansa lepotauon itsenäisesti, osa tarvitsee vanhemman rauhoittelua.

Aamupäivän hetket käytetään seurusteluun, yhdessäoloon tai vaikkapa uusien asioiden harjoitteluun. Vauva syö yleensä parhaiten ollessaan virkeä ja levännyt. Levättyään ja ruokailtuaan vauva jaksaa paremmin vaipanvaihtotilanteen, seurustella vanhemman kanssa tai tarkkailla ympäristöään. Pikkuvauva jaksaa keskittyä seurusteluun tai leluun yhtäjaksoisesti melko lyhyen ajan kerrallaan.

Imetys vaikuttaa myönteisesti vuorokausirytmin kehitykseen, koska tuore äidinmaito sisältää äidin uni -valverytmin mukaisesti melatoniinia ja muita aivojen vuorokausirytmiä sääteleviä tekijöitä.

Samana toistuva päivärytmi luo vauvalle turvaa. Arjen toistuminen samanlaisena auttaa usein myös yöuniin. 

Uniohjaus auttaa 

Unineuvonnan ammattilaiset, BabyBlues -työntekijät ovat varmimmin vastaamassa Vauvaperheiden chatissä ma klo 9-10.30 ja pe 10-12. Vauvaperheiden chat on auki 10-15.

BabyBlues -työntekijät auttavat myös puhelimitse. Katso yhteystiedot

Päivärytmi on tärkeä: ulkoilua, seurustelua ja tekemistä