Vauva aistii herkästi pienenkin muutoksen äidissä tai isässä. Usein vanhemman itsensä mielestä oma päihteiden käyttö on harmitonta.

Turvallisen äidin tai isän satunnainenkin päihtymys voi olla outo tai pelottava. Päihtynyt vanhempi tuoksuu erilaiselta kuin tavallisesti, puhuu hassusti ja voi liikkuakin eri tavalla kuin yleensä. Äidin tai isän koko olemus saattaa muuttua: hiljaisesta ja rauhallisesta vanhemmasta tulee äänekäs ja vauhdikas tai toisin päin.

Päihtymys vaikuttaa aina vanhemman kykyyn huomata vauva ja hänen tarpeensa sekä olla aidosti läsnä. Vanhempi saattaa olla kyllä fyysisesti paikalla, mutta aivan muissa maailmoissa. Lapsi voi unohtua hetkeksi yksin, mikä voi tuntua hänestä   pelottavalta. Muutama minuutti on hätääntyneelle lapselle ikuisuus. Kun aikuisen tarkkaavaisuus herpaantuu ja reaktiot hidastuvat, hän voi myös altistaa lapsen tapaturmille, joita ei tavallisesti sattuisi.

Vaihtoehto iltakaljalle?

Säännöllinen alkoholinkäyttö voi johtaa huomaamatta riippuvuuteen ja lasten vakavaan turvattomuuteen. Päihteet eivät kuulu lapsiperheen arkeen.

Jos päihteiden käyttö perheessäsi on sellaista, että se aiheuttaa huolta, ryhdy muuttamaan tilannetta. Neuvolassa voit keskustella siitä, millaista tukea juuri sinun perheesi tarvitsee.

Apua löytyy

Päihteisiin erikoistuneet yhdistystemme vauvatyön ammattilaiset auttavat sinua nopeasti ja nimettömästi Vauvaperhe ja päihteet -chatissä. Löydät laatikon sivun alareunasta.

Voit ottaa matalan kynnyksen työntekijöihin puhelimitse, WhatUpissa tai some-kanavissa. Katso yhteystiedot