Joskus vanhemman voi olla vaikeaa olla ilman päihteitä, vaikka tietäisi miten tärkeää se on vatsassa kasvavalle vauvalle. Joskus tuttu rentoutumiskeino raskautta edeltävältä ajalta voi hiipiä huomaamatta takaisin arkeen vauvan synnyttyä. Joskus taas puolison päihteidenkäyttö voi aiheuttaa lisäkuormaa vauva-arkeen. Silloin tarvitaan tukea.

Valtakunnallisen Pidä kiinni -hoitojärjestelmän etsivän ja matalan kynnyksen työntekijät auttavat eri puolilla Suomea raskaus-ja vauva-aikaan liittyvissä päihdeasioissa. Työntekijät ovat kokeneita lapsilähtöisen päihdetyön ammattilaisia, joille raskaus- ja vauva-aika sekä päihteiden käytön haasteet ovat tuttuja. Tarvittaessa työntekijät auttavat eteenpäin oikeanlaisen avun äärelle. Työntekijöitä voi tavata maksuttomasti, ilman lähetettä ja halutessaan nimettömästi.

Joskus vanhemman voi olla vaikeaa olla ilman päihteitä, vaikka tietäisi miten tärkeää se on vatsassa kasvavalle vauvalle. Silloin tarvitaan tukea.

Puhutaan päihteistä rohkeasti.

Juttele omasta tai perheen tilanteesta ammattilaisen kanssa. Etsivän ja matalan kynnyksen työntekijät työskentelevät Pidä kiinni® -hoitojärjestelmän avopalveluyksiköissä, joiden yhteystiedot löydät alta. Voit olla yhteydessä sinua lähimpänä olevaan yksikköön. Etsivän ja matalan kynnyksen työntekijöitä tavoitat myös sivun alareunasta löytyvästä ”Vauvaperhe ja päihteet” -chatistä arkisin klo 14-18.

Oletko ammattilainen ja teet päihdetyötä, tai kohtaat työssäsi odottavia äitejä tai alle 3-vuotiaiden lasten perheitä? Lue lisää Pidä kiinni -etsivän ja matalan kynnyksen työstä täältä.

Avopalveluyksikkö Pesä
Helsingin ensikotiyhdistys ry

Avopalveluyksikkö Pesän Esmiina -toimipiste
Helsingin ensikotiyhdistys ry