Muuttaminen uuteen maahan on iso muutos elämässä. Se merkitsee tutustumista uuteen kulttuuriin ja uusiin toimintatapoihin. Uudessa kulttuurissa palvelujen löytäminen voi olla vaikeaa ja jos ei osaa suomen kieltä eikä ole tukiverkostoa, voi tuntua, että perheen haasteissa jää ilman apua. Myös monet suomalaiset tavat odotukseen, synnytykseen ja vauvan hoitoon liittyen voivat näyttäytyä hyvin erilaisilta, kuin maahan muuttaja on ehkä kotimaassaan tottunut. On tärkeää, että myös maahanmuuttajaperheet saavat apua ja tukea vaikeuksiin.

Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhteisön palvelut ovat kaikkia perheitä varten, kielestä tai etnisestä taustasta riippumatta. Vauvaperheille on apua esimerkiksi odotusaikaan, synnytykseen, synnytyksen jälkeiseen masennukseen, vauvan uni- ja imetys/syömisongelmiin, arjen sujumiseen, äidin päihteettömyyteen, väkivaltaan ja eroon. Kaikessa työskentelyssä huomioidaan myös isä.

Apua löytyy aina

Ensi- ja turvakotien jäsenyhdistysten palvelut on tarkoitettu kaikille ja yhdistyksissämme on paljon erityisosaamista eri kulttuureista tulevien kohtaamiseen ja auttamiseen. Lue lisää: jäsenyhdistysten palveluista

Tietoa eri kielillä