19.–22.12.2017 Avajaiset 19.12.2017 klo 11-14, muutoin näyttely auki 19.-22.12.2017 klo 9-16 Logomo, Käydenpunojankatu 14, 20100 Turku

KAAPATUT LAPSET RY

Kaapatut Lapset ry auttaa ja tukee kansainvälisen lapsikaappauksen, kaappausuhan tai kansainvälisen huoltokiistan kohteena olevia lapsia sekä puolustaa heidän perus- ja ihmisoikeuksiaan. Yhdistyksen ylläpitämä tuki- ja neuvontapiste Toivon Talo tiedottaa, neuvoo vanhempia, koordinoi vertaistukea ja järjestää voimaannuttavaa ja virkistävää toimintaa koko perheelle.

Kaapatut Lapset ry on perustettu vuonna 1997. Se on Ensi- ja Turvakotien Liitto ry:n, Yhden Vanhemman Perheiden Liiton ja Kansalaisareenan jäsenjärjestö. Teemme yhteistyötä Oikeusministeriön, Ulkoasiainministeriön, järjestöjen ja viranomaisten kanssa ja kansainvälistä yhteistyötä Missing Children Europen kanssa.

Näyttelyn avajaisissa on mukana järjestömme työntekijöitä ja hallituksen edustajia. Tule kuulemaan lisää järjestöstämme!

NORA SAYYAD

Nora Sayyad on nuori suomalais-palestiinalainen valokuvaaja ja taiteilija. Hän tutkii töillään elämäänsä ja sen siirtymävaiheita, muistojaan ja identiteettiään monien muiden aiheiden ohella. Perhe muutti Suomeen kun hän oli lapsi. Monikulttuurinen tausta ja elinympäristöt ovat inspiroineet hänen töitään.

“..unohdin kielet, joita minun tulisi puhua. En nähnyt niitä aamuja, kun aurinko nousee suuren sinisen meren takaa. En tuntenut niitä hetkiä, kun kuuma tuuli tunkeutuu sieraimiin. Sen sijaan pakenimme. Saavuimme vihdoin maahan, jota niin kovasti rakastin. Siellä tarhan tädit askartelivat minusta kauniin nuken ja ystäväni puhuivat ruotsia. Vihdoin kaikki oli lähes täydellistä. Ilman sinua ei kuitenkaan. Sitten se kaikki tuttu tuhottiin jälleen ja pieni tyttö ei taaskaan aivan ymmärtänyt. Tyttö vain itki. Mutta jollain ihmeen tavalla hän sopeutui jälleen…”

by Guilherme Sanches Lira

“The incomprehensible love she was put through…

This is a work about forgiveness in all its forms. A Young Finnish-Palestinian photographer embarks on her personal quest to comprehend and possibly forgive. But, what would she have to forgive…? This work is also about the incomprehensible love her father puts her and her siblings through.

Soon enough, Nora learns that her work may be the best platform from which to jump beyond herself, in order to fathom with one of her life’s chapters. That very one which left irrevocable indentations. Time and again, left to wonder about personal and societal questions of two contrasting cultures: Finland and Palestine, the two cultures that can’t seem to cease colliding, at least in her world.

This work is also about a strong woman’s yearning to understand her family, her languages, her uneasiness and also all the things that go so presently unnoticeable between her and her father. The constant clashes she has with him in her head over and over again, those which either keep her from sleeping at night or make her resort to crying, like anyone in the same situation would. However, they are also the type of clashes that teach and make one break through the doors of one’s mind. Make no mistake, Nora’s life lessons teach the hard way and perhaps that is why Nora finds it worth telling them, so that maybe you can also learn and benefit from what they have to offer.

Nora’s work is certainly bound to set you off on your own personal emotional quest. You will surely not be devoid of emotions while checking her photographs.”
-A review by a Brazilian friend.-

Tervetuloa!

Avajaiset