Voimanaamat-kirjan kansi. Lapsi, jolla on sulista tehty naamio kasvoilla.Voimanaamat

Toim. Päivi Marin
Valokuvat Nora Sayaad
2017

Voimanaamat-valokuvakirjassa lapset kertovat voimaeläimistään, joiden kautta he peilaavat omia hyvinvointiin liittyviä vahvuuksiaan. Kirja on toteutettu yhteistyössä taideterapeuttiopiskelijoiden ja valokuvaaja Nora Sayaadin kanssa.

Kirja on loppuunmyyty.

Jäähyväiset jasmiinipuille -kirjan kansi.Jäähyväiset jasmiinipuille  – vanhempien kertomuksia lapsikaappauksesta

Toim. Ahlqvist, Agneta; Isaksson, Paavo; Tikkanen Anna-Maija & Turtola, Tanja (2015)

”Rakkaus voi joskus syttyä vierailla mailla jasmiinipuiden alla. Kaikki tarinat eivät kuitenkaan saa onnellista loppua. Se mikä alussa viehätti ja tuntui vieraassakin kulttuurissa rakkaalta, voi murentua hetkessä. Lapsikaappaus tapahtuu usein yllättäen. Monet vanhemmat saavat voimia edessä olevaan rakkaudestaan lapseen. Tämä rakkaus yhdistää teoksen kertomuksia. Joskus lapsen suojelemiseksi on luovuttava menneestä ja on paikkoja, joihin ei voi enää palata. Silloin on annettava jäähyväiset jasmiinipuille.”

Antologia on syntynyt Kaapatut Lapset ry:n tarpeesta antaa ääni monikulttuuristen parisuhderiitojen, kansainvälisten huoltokiistojen ja lapsikaappausten ja lasten palautuksen vaikeuden kokeneille vanhemmille. Antologia koostuu henkilökohtaista kokemusta käsittelevistä kirjoituksista, joissa vanhemmat pohtivat muun muassa kaksikulttuurisessa parisuhteessa kohdattuja vaikeuksia sekä lapsikaappauksen tai sen uhan tuomia tunteita. Kirjassa käsitellään lisäksi kansainvälistä lapsikaappausta yleisesti ilmiönä.

Hinta: 7 € + postikulut 5,20 €

Lapsikaappausuhka elämän varjona -kirjan kansi.Lapsikaappausuhka elämän varjona, äitien kokemuksia suomalais-islamilaisesta perheestä

Aarni, Armi; Isaksson, Paavo; Khan, Anna-Maija & Räisänen, Tarja
(2008. 2. painos 2010.)

Kirja käsittelee islamilaisista kulttuureista ja yhteisöistä peräisin olevien miesten kanssa avioituneiden suomalaisnaisten kokemuksia ja näkemyksiä kahden kulttuurin perheiden haasteista, perhe-elämän ja avioliiton kriisiytymisestä sekä lasten huoltokiistojen kärjistymisestä.

Tiedot perustuvat Kaapatut lapset ry:n vuosina 2002 ja 2005 suorittamiin asiakaskyselyihin ja -haastatteluihin.

Kansainvälisen lapsikaappausasian tunnetuksi tekemisen lisäksi kirja esittelee islamilaisen lain pääpiirteitä perheoikeuteen liittyen sekä tarjoaa näkökulmia siihen, miksi huoltajuuskiistat suomalais-islamilaisissa perheissä muodostuvat usein niin vaikeiksi.

Aihe on ajankohtainen, sillä kahdenkulttuurin avioliittojen yleistymisen myötä on myös näiden avioliittojen purkautuminen viime vuosina lisääntynyt. Avioeroihin liittyvät kriisit, kuten kansainväliset huoltajuuskiistat ja lapsikaappauksen uhkatilanteet ovat samalla lisääntyneet. Eronneisuusluvut ovat erityisen korkeat niiden liittojen kohdalla, joissa puolisot ovat toisistaan kulttuurisesti ja uskonnollisesti kaukana.

Julkaisu tekee tunnetuksi kansainvälistä huoltajuuskiista- ja lapsikaappausasiaa sekä tarjoaa tietoa ja uusia näkökulmia kahdenkulttuurin perheiden kriisejä ja vaikeuksia työssään kohtaaville sosiaalialan ammattilaisille, viranomaisille, eri alojen opiskelijoille ja kaikille asiasta kiinnostuneille.

Kirjasta otettiin päivitetty painos 2010.

Hinta 5 € + postikulut 3 €

Kaksikulttuurista lasta tukemassaKaksikulttuurista lasta tukemassa -oppaan kansi.
Tukea kasvatukseen vanhempien välisissä ristiriitatilanteissa

Iranta, Mina (2011)

Opasvihkonen ristiriitaisessa tilanteessa olevien vanhempien ja heidän kanssa tekemisissä olevien viranomaisten tueksi.

Vihkonen on tuotettu osana opinnäytetyötä, jossa kartoitettiin kaksikulttuuristen lasten vanhempien kasvatusta koskevia huolia. Tutustu opinnäytteeseen kokonaisuudessaan.

Keskiössä ovat kaksikulttuuriset yksinhuoltajaperheet, joissa eronneiden vanhempien välillä on esimerkiksi huoltokiistasta tai lapsikaappausuhasta johtuvia vaikeita ristiriitoja, ja vanhemman suhde lapsen toiseen kulttuuriin voi olla entisen puolison käytöksen vuoksi negatiivisesti sävyttynyttä.

Tutkimuksesta tehtyjen johtopäätösten perusteella on koottu opasvihkonen, joka tarjoaa tietoa sekä käytännöllisiä tapoja tukea lapsen kaksikulttuurisuutta.

Vihkosen voi ladata tästä.

Vertaisen opasVertaisen opas -oppaan kansi. Piirrettyjä ihmisiä, ilmapallo, aurinko ja pilviä.
Tukea ja tietoa Kaapatut Lapset ry:n vertaiselle

Oppaassa kerrotaan, mitä vertaistuki on Kaapatut Lapset ry:ssä, ja se on tarkoitettu tueksi ja tietolähteeksi yhdistyksemme vertaisille.

Opas on toteutettu yhdessä yhdistyksemme vertaisten kanssa.

Jaamme oppaan vertaisillemme. Oppaan voi ladata myös tästä.

Vapaaehtoistoiminnan opas

Yhdistyksen vapaaehtoisten kanssa on tehty opas, jossa vapaaehtoiset pääsevät kertomaan erilaisista vapaaehtoistehtävistä ja nissä toimimisesta. Oppaasta löytyy ohjeistuksia uusille innokkaille vapaaehtoisille.

Opasta jaetaan vapaaehtoisina toimiville henkilöille.

Tilaa materiaalia

Kirjoita Tilaukseni-kohtaan tilaamasi tuotteen tai tuotteiden nimet ja lukumäärä. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia. Lähetetty tilauslomake on vahvistettu tilaus.

Tilaus maksetaan tuotteiden mukana tulevalla laskulla, jolla veloitetaan myös postikulut. Tarkistathan postikulut tuotteen kuvauksesta! Jos tilaat useampia tuotteita, veloitamme postikulut painavimman tuotteen mukaan.

Nouto Toivon Talolta Helsingistä on maksuton (valitse toimitusvaihtoehdoista nouto). Sovithan noutoajan etukäteen! Kiitos toimintamme tukemisesta!

Tilauslomake
Anna kaksi sattumanvaraista numeroa. (esim. 18)