”Ei enää yhtään viranomaisten toiminnan edesauttamaa lapsikaappausta, kiitos!”

Näin vaativat kaapattujen lasten vanhemmat jo vuonna 2011 viestissään päättäjille ja viranomaisille. He muistuttivat, että lapsikaappaus vaurioittaa sekä vanhempaa että lasta. Vanhemmat pyysivät viranomaisia ajattelemaan ensisijaisesti lapsen turvallisuutta, ei vanhemman etua tai oikeuksia. Tätä viestiä ei aina kuultu silloin, eikä vielä nykyäänkään, kuten alla oleva äidin viesti hovioikeuden tuomareille osoittaa*

Silloin kun on riski lapsikaappauksesta, ei pitäisi mahdollistaa matkustamista. Vanhemman oikeus matkustaa lapsen kanssa ei voi olla tärkeämpää, kuin lapsen oikeus turvalliseen ja ennakoitavaan elämään tutussa ympäristössä tuttujen ihmisten kanssa.

Aihe: Lapseni kaappauksen aiheuttanut päätöksenne.

Hyvät vastaanottajat,
Olen äiti ja ainoan lapseni yksinhuoltaja. Vuonna 2018 teitte päätöksen, joka liittyy lapsen ja hänen isänsä tapaamisoikeuteen.

Päätöksessänne isän tapaamisoikeutta laajennettiin. Lisäksi isälle annettiin lupa matkustaa lapsen kanssa alkaen syyskuusta 2020. Isä käytti päätöstä välittömästi hyväkseen ja kaappasi lapsen ensimmäisen tilaisuuden tullen.

Vuonna 2018 meillä oli paljon näyttöä kaappausaikeista sekä todisteita, että lapsen kaappausriski on erittäin korkea. Lisäksi oli raportti Kaapatut lapset ry:ltä, jonka mukaan kaappausriski oli suuri (kriteerit 8/10). Lisäksi isän kotimaa ei kuulu Haagin sopimuksen piiriin

Valitettavasti lapsen kaappausriski ohitettiin, ei otettu vakavasti ja hovioikeus velvoitti minut luovuttamaan lapsen passin hänen isälleen vuodesta 2020 syyskuu alkaen.

Pääkäsittely oli huonosti järjestetty ja kuulemiseen sallittiin rajattu aika, josta saatoin käyttää, tulkkauksen vuoksi, käytännössä puolet. Pääkäsittelyssä hovioikeus ei tuntunut olevan kiinnostunut näytöstämme, vain aikataulun kirimisestä.

Päätöksen jälkeen lapsi on kärsinyt paljon. Hän on puhunut opettajansa kanssa, ettei halua mennä isänsä luo ja että häntä pakotetaan matkustamaan isänsä kanssa, vaikkei hän halua sitä. Olen yrittänyt ottaa yhteyttä lastensuojeluun, mutta vastaus oli, ettei hovioikeuden päätöksen vastaisesti voi toimia.

Lapsi on elänyt koko elämänsä minun kanssani, eikä hänellä ole läheistä suhdetta isäänsä, tämän perheeseen Suomessa tai tämän sukulaisiin maassa, johon hänet kaapattiin. Hänen koulunkäyntinsä on keskeytynyt kokonaan, hän on kärsinyt fyysisestä ja henkisestä väkivallasta. Lapsen isä kiristää ja vaatii minulta rahaa ja muita asioita, jotta palauttaisi lapsen Suomeen. Minä jouduin kaappauksen vuoksi pitkälle sairaslomalle, elämämme on muuttunut katastrofaaliseksi.

Ymmärrän, ettei kirjeelläni ole vaikutusta, mutta haluan kertoa teille, että päätöksenne laajentaa lapsen isän oikeuksia on nyt johtanut kaappaustilanteeseen ja vaarantanut lapseni turvallisuuden.

Äiti

*Perheen yksityisyyden turvaamiseksi olemme poistaneet viestistä kaikki tunnistetiedot, myös kaappausmaan, emmekä kerro mikä hovioikeus päätöksen on tehnyt.

Lue myös Avoin kirje tuomareilla vuodelta 2016 klikkaamalla linkkiä.