Autamme kaikenikäisiä ja sukupuolisia, jotka ovat kokeneet tai käyttäneet lähisuhdeväkivaltaa.

Lähisuhdeväkivaltatyön avopalvelut tarjoaa matalan kynnyksen nopeasti käynnistyvää kriisiapua lähisuhdeväkivallan ja haastavan eron tilanteissa. Apua tarjotaan aikuisille ja lapsille, tekijöille ja kokijoille, yksin tai yhdessä.

Avopalveluiden tarjoama apu väkivaltatyössä ja ero lapsiperheessä -jaksolla voi olla terapeuttista keskusteluapua, vertaisryhmätoimintaa, asiantuntijaneuvontaa ja ohjausta tai kollegiaalista konsultaatiota ja vaikuttamistyötä. Kaiken työskentelyn keskiössä on väkivallan loppuminen, turvallisuuden lisääntyminen, vanhemmuuden tukeminen erotilanteissa sekä lapsen aseman ja hyvinvoinnin turvaaminen kaikessa toiminnassa. Väkivaltatyö rakentuu turvallisuustyön sekä väkivaltakokemusten käsittelyn ympärille. Ero lapsiperheessä työskentelyssä mukana on lisäksi eroon liittyvät asiat.

Työmuotojamme ovat:

• Yksilökäynnit
  • Paritapaamiset
  • Perhetapaamiset
  • Vertaistukiryhmät
  • Konsultaatio
  • Verkostoyhteistyö

Kynnyksettömät palvelut

Avopalveluihin ei tarvitse lähetettä tai maksusitoumusta vaan käynnit ovat maksuttomia. Työskentelyssä lapsille ja aikuisille nimetään aina oma työntekijä, jonka kanssa keskustellaan asiakaslähtöisen työskentelyn tavoitteista. Työskentely räätälöidään palvelemaan asiakkaan omaa tilannetta ja työskentely voikin tapahtua myös yhteistyössä perheen viranomaistoimijoiden kanssa.

Lyhytkestoisen työskentelyn (5 tapaamista) lisäksi lähisuhdeväkivaltatyön avopalveluissa voidaan käynnistää pitkäkestoinen työskentely (30-40 tapaamista) vantaalaisten asiakkaiden kanssa.

Yksilöllisessä palveluohjauksessa kriisiluontoisen keskusteluavun lisäksi arvioidaan turvallisuutta ja väkivallan uhan riskiä, kartoitetaan asiakkaan vahvuuksia ja tuen tarvetta sekä ohjataan tarpeen mukaiseen jatkohoitoon.

Avopalveluiden yhteystiedot

(Arkisin 9.00-15.00)
avopalvelut@vantaanturvakoti.fi
Avopalveluiden henkilökunta

Tikkurilan toimipiste:
Vernissakatu 6, 7. krs, 01300 Vantaa
Louhelan toimipiste:
Patotie 2, 01600 Vantaa

Avopalvelutoiminnan päällikkö:
Laura Tetri
laura.tetri@vantaanturvakoti.fi

Ammattilainen - anna meille palautetta!

Työskentelyn tavoitteita voivat olla esimerkiksi:

• lähisuhdeväkivallan tunnistaminen
  • jaksaminen turvattomassa parisuhteessa
  • parisuhteesta irrottautuminen
  • turvallisten toimintatapojen käyttöönotto
  • lapsuudenaikaisten väkivaltakokemusten käsittely ja ylisukupolvisen siirtymän katkaisu

Palvelun resurssit

Avopalveluiden työntekijöillä on soveltuva korkeakoulututkinto ja terapeutin koulutus. Työntekijöillä on säännöllinen työnohjaus ja he saavat vuosittain täydennyskoulutusta väkivaltatyöstä.

Toimintaa ohjaavat väkivaltatyön valtakunnalliset laatukriteerit, joiden toteutumista seurataan ja auditoidaan. Ensi- ja turvakotien liitto tukee työn laatua ja kehittämistä järjestämällä avopalvelutoiminnan työntekijöille vuosittain koulutuksia ja työkokouksia.

Lataa tai tulosta tästä lähisuhdeväkivaltatyön avopalveluiden palvelukuvausesite.