Väkivaltaa ei ole aina helppo tunnistaa, kun tekijänä on läheinen ihminen. Väkivalta voi olla tavaroiden rikkomista, uhkailua, muista ihmisistä eristämistä tai esimerkiksi taloudellista vallan käyttöä. Väkivalta ei välttämättä jätä jälkiä kehoon.

Väkivaltaista käytöstäkään ei aina itse tunnista, sillä usein sille haetaan oikeutus vallitsevasta tilanteesta ja muiden käyttäytymisestä. Hakemalla apua väkivaltaiseen käytökseen auttaa itseään ja läheisiään.

Väkivalta ei lopu itsestään ja sille on tyypillistä muuttua ajan myötä vakavammaksi. Hae siis apua! Avusta hyötyy koko perhe: sekä väkivaltaa käyttänyt, kokenut että perheen mahdolliset lapset.

Turvakoti

Turvakoti tarjoaa suojaa silloin, kun kotiin jääminen on väkivallan, uhkailun tai pelon takia turvatonta. Turvakotiin voi tulla yksin tai lasten kanssa mihin vuorokauden aikaan tahansa, asuinkunnasta riippumatta. Turvakoti on maksuton eikä lähetettä tarvita.

Ota rohkeasti yhteyttä:

Turvakoti
p. 040 4555 543 (24 h)
turvakoti@vantaanturvakoti.fi
Kartta

Lähisuhdeväkivaltatyön yksikkö koivula
(arkisin 08:00–16:00)
koivula@vantaanturvakoti.fi
Koivulan henkilökunta

Koivukylän toimipisteen kartta
Louhelan toimipisteen kartta

Chat-neuvonta
Ks. sivun oikea alalaita

Lähisuhdeväkivaltatyön avopalvelut

Lähisuhdeväkivaltatyön yksikkö Koivula tarjoaa maksutonta ja matalankynnyksen keskusteluapua kaikille lähisuhdeväkivallan osapuolille. Työskentelyn tavoitteena on turvallisuus parisuhteessa ja perheessä: väkivallan tunnistaminen, sen loppuminen ja väkivallasta selviytyminen.

Apua erotilanteeseen

Jos parisuhteesi on päättynyt tai päättymässä ja siinä on esiintynyt väkivaltaa, voit hyötyä Ero lapsiperheessä -työskentelystämme. Apua erotilanteessa voi saada esimerkiksi keskustellakseen lapsen edun toteutumisesta, turvallisen eron rakentamisesta sekä omasta toimintakyvystä huolehtimisesta. Sovinnollisuus ja yhteistyö eroon liittyvissä asioissa auttavat lasta selviytymään muutoksesta. Tätä saattaa auttaa ulkopuolinen keskusteluapu.

Apua verkossa

Chat-keskusteluissa saat nopeasti keskusteluapua väkivaltaan ja lapsiperheen erotilanteessa. Chat-valikko löytyy Ensi- ja turvakotien liiton sekä kaikkien keskusjärjestöön kuuluvien yhdistysten nettisivuilta sivun oikeasta alalaidasta.

Chattiin pääsee myös Nettiturvakoti.fi-sivujen ja Apuaeroon.fi-sivujen kautta.

Verkkoauttajina toimivat ammattilaiset Lähisuhdeväkivaltatyön yksiköstämme Koivulasta, Ensi- ja turvakotien liitosta ja muista liiton jäsenyhdistyksistä sekä koulutetut vapaaehtoiset.