Kohtaamispaikka on kaupungin ja järjestöjen yhteiskäyttöinen tila, jossa eri toimijoiden yhteistyöllä perheille tarjotaan kynnyksetöntä, välitöntä apua ja varhaista tukea yhden oven periaatteella. ​Perheet ovat tilassa myös aktiivisia toimijoita, joiden osallisuus huomioidaan kaikessa suunnittelussa ja toiminnan toteutuksessa.

Yhdistyksemme on mukana Koivukylän avoimen kohtaamispaikan ja Hakunilan lasten ja perheiden talon toiminnassa. Lähisuhdeväkivaltatyön yksikkömme väkivaltatyön asiantuntijamme on tavattavissa joko ajanvarauksella tai nimettyinä aikoina myös ilman ajanvarausta.

Työmme tavoitteena on tuoda tietoa lähisuhdeväkivallasta ilmiönä toimijoille ja perheille sekä tarjota keskusteluapua lähisuhdeväkivallan kokijoille ja tekijöille, aikuisille ja lapsille. Kohtaamme perheitä ja järjestämme heille ryhmätoimintaa yhdessä muiden toimijoiden kanssa sekä tarjoamme eri ammattilaisille konsultointia. Pysyvä työskentelymuotomme kohtaamispaikassa on parityönä Vantaan kaupungin eroauttamisen sosiaaliohjaajan kanssa toteutettava Eron- ja parisuhteen ensiapupiste. Tapaamisissa tarjotaan vanhemmille tukea, apua ja neuvontaa parisuhteen pulmissa, erokriisissä ja yksilöllisen palvelupolun löytämisessä.

MARAK on THL:n koordinoima vakavan parisuhdeväkivallan riskinarvioinnin ja uhrin auttamisen moniammatillinen menetelmä.

MARAK kokoaa alueella toimivat uhrin auttamiseksi työskentelevät viranomaiset ja järjestötahot yhteen ja koordinoi uhrille annettavaa tukea. Yhdistys on mukana MARAK-työryhmässä, ja turvakodin asiakas voidaan ohjata MARAKiin.

MARAK koostuu systemaattisesta väkivallan riskinarvioinnista. Jos riski on kohonnut, moniammatillinen työryhmä auttaa uhria. Työryhmässä laaditaan moniammatillinen suunnitelma, jonka tarkoitus on parantaa uhrin turvallisuutta.

Lue lisää MARAK-menetelmästä:

Tukikeskus Varjo on eron jälkeisen vainon kysymyksiin keskittynyt valtakunnallinen tukikeskus, jonka tavoitteena on eron jälkeisen turvallisuuden parantaminen sekä eri osapuolten tukeminen. Varjon Vantaan alueen työntekijä toimii osana Lähisuhdeväkivaltatyön yksikkö Koivulan työryhmää.

Varjosta asiakas saa ohjausta ja neuvontaa, terapeuttista kriisiapua ja yksilö- tai ryhmämuotoista vertaistukea esimerkiksi tilanteessa, jossa väkivalta jatkuu eron jälkeen, tai asiakkaan entisellä kumppanilla tai asiakkaalla itsellään on vaikeuksia antaa entisen kumppaninsa jatkaa elämäänsä eron jälkeen. Tukikeskus Varjo tarjoaa asiakkaille myös mahdollisuuksia chat-keskusteluun ja verkkoryhmiin.

Tukikeskus Varjo on myös asiantuntijayksikkö, ja sen työntekijät kouluttavat ja antavat konsultaatiota ammattilaisille eron jälkeisen vainon kysymyksissä. Asiakas- sekä tutkimusyhteistyötä hyödyntävässä kehittämistyössä huomioidaan kaikkien osapuolten turvallisuus.

Ota yhteyttä:

Salla Kaikkonen