Perheet ovat hakeneet apua Vantaan Turvakoti ry:n palveluista enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Korona-aika on lisännyt avuntarvetta entisestään. Pandemian paineet näkyvät perheissä väsymyksenä, ahdistuksena, taloudellisina vaikeuksina ja myös perhe- ja lähisuhdeväkivaltana. Se on näkynyt myös poliisien kotihälytysten määrän kasvuna.

Apua on haettu erityisesti matalankynnyksen avopalveluista ja chateistä. Lähisuhdeväkivaltaan apua hakevien määrä kasvoi lähes 84 prosenttia. Erityisesti lapsiperheet ovat olleet kovilla: saimme kevään ja kesän aikana kolminkertaisen määrän yhteydenottoja. Perheiden ahdingosta kertoo karusti se, että erotilanteisiin on haettu 60 prosenttia enemmän apua. Perheiden arvio Ensi- ja turvakotien liiton koronakyselyssä on, että juuri järjestöt ovat tärkeitä auttajia.

Valtion talousarvioesityksessä aiotaan leikata järjestöiltä peräti 127 miljoonaa eli joka kolmas euro järjestöjen maksuttomasta auttamistyöstä. Vuonna 2020 STEAn kautta avustuksia jaettiin 380 miljoonaa ja siitä 46,5 prosenttia tuli paikalliseen toimintaan. Järjestöjen auttamistyöhön Uudellamaalla se tarkoittaa asukasta kohti 35,8 euroa.

Jos tämä ei muutu syksyn päätöksissä, romahtaa sosiaali- ja terveysjärjestöjen toiminta ja mahdollisuus auttaa maksuttomissa ja ilman lähetettä toimivissa palveluissa ensi vuonna. Ihmisten hätä tulee silloin kaatumaan tältäkin osin kuntien vastuulle ja maksettavaksi. Ihmiset, kunnat ja yhteiskuntamme eivät selviä ilman järjestöjä.

Kristiina Väänänen, toiminnanjohtaja, Vantaan Turvakoti ry
Riitta Särkelä, pääsihteeri, Ensi- ja turvakotien liitto

Kirjoitus on julkaistu 29.8. Vantaan sanomien verkkolehden mielipideosastolla sekä painetussa lehdessä viikonvaihdenumerossa 29.-30.8.2020 (s. 14).