Sovinnollinen ero ja lapsen suhteen säilyminen molempiin vanhempiin on lapselle tärkeää. Liitto kehittää, kouluttaa ja juurruttaa eroauttamisen menetelmiä. Toimimme valtakunnallisesti yhteistyössä liiton jäsenyhdistysten sekä muiden alan toimijoiden  kanssa.

Osallistumalla yhteiskunnalliseen keskusteluun edistämme yhteistyövanhemmuuden periaatteiden toteuttamista.

Eroneuvoissa saa tietoa ja tukea erosta selviämiseen ja eron jälkeiseen vanhemmuuteen. Tilaisuuksiin ovat tervetulleita vasta eroa pohtivat sekä jo eronneet vanhemmat yhdessä tai erikseen. Tilaisuudessa on ammattilaisen pitämän alustuksen jälkeen mahdollisuus keskustella eroamiseen, vanhemmuuteen ja lapsiin  liittyvistä kysymyksistä. Eroneuvossa saa tietoa eron vaikutuksista lapsen ja aikuisen elämään, ja miten vanhemmat voivat parhaiten tukea lasta.

Eroavien vanhempien lisäksi tilaisuuteen voivat osallistua myös läheiset; kuten isovanhemmat tai ystävät. Tilaisuuteen voi osallistua vaikka omasta erosta olisi kulunut jo pidempi aika.

Eroneuvot ovat maksuttomia eikä niihin tarvitse ilmoittautua etukäteen. Tilaisuuksissa ei anneta juridista neuvontaa tai ohjeistuksia.Tilaisuuden ohjaa Eroneuvo-vetäjä yhdessä vapaaehtoistyöntekijöiden kanssa. Eroneuvo-vapaaehtoiset ovat itse eron läpikäyneitä äitejä ja isiä.

Tilaisuuksista saatu palaute kertoo, että osallistujat hyötyvät tilaisuudesta, saavat vertaistukea ja rohkaisua lisätuen hakemiseen. Osallistuminen antaa toivoa omaan selviytymiseen.

Eroneuvoja toteutetaan eri paikkakunnilla (mm. Helsinki, Espoo, Oulu, Seinäjoki, Valkeakoski, Kouvola, Kotka Rovaniemi, Kemi, Kokkola,Tornio, Iisalmi, Kuopio, Vaasa, Turku, Lahti, Jyväskylä, Raahe, Hämeenlinna). Katso oman alueesi tilaisuuksien ajankohdat sivulta www.apuaeroon.fi

Kävijöiden palautetta Eroneuvosta

”Merkittävintä oli huomata, etten ole yksin, eikä minulla ole mitään syytä hävetä omaan tilannettani. ”

Sain tilaisuudessa puhua tilanteestani ja vaihtaa ajatuksia muiden kanssa. Ymmärrys, että elämä jatkuu.”

”Suosittelisin osallistumista muille erotilanteessa oleville koska ääneen asioiden sanominen vahvistaa eron läpikäymistä ja toipumista.”

” Minulle merkittävintä oli keskusteleminen, joka auttaa ja helpottaa omaa oloa. ”

Vanhemman neuvo ® -vertaistukiryhmässä eronneet ja eropäätöksen tehneet vanhemmat pohtivat sitä, miten vanhempien yhteistyö toimii arjessa ja miltä se näyttää lasten näkökulmasta. Ryhmässä pyritään käsittelemään monia eroon ja sen jälkeiseen vanhemmuuteen liittyviä teemoja. Pyrkimyksenä on aina yhteistyövanhemmuus ja lapsen suhteen säilyminen molempiin vanhempiin.

Eron jälkeinen vanhemmuus on jokaisella perheellä erilaista. Kuulemalla miten muut ovat järjestäneet lasten asioita eron jälkeen ja jakamalla hyviä ja toimivia käytäntöjä ryhmäläiset saavat keinoja ja välineitä omaan arkeensa. Ryhmässä saa kokemuksen, että saman tilanteen kohdanneita on paljon muitakin ja pulmiin löytyy ratkaisuja. Erona erilaisiin eroryhmiin, Vanhemman neuvossa keskitytään eroa vanhemmuuden ja lapsen näkökulmasta.

Vanhemman neuvo ® -ryhmiä järjestetään ympäri Suomea. Ryhmät kokoontuvat 8 kertaa ja ryhmä vetäjänä toimii Ensi- ja turvakotien liiton kouluttama ammattilainen.

Maksuttomia Vanhemman neuvo -ryhmiä käynnistyy kevään 2017 aikana OulussaKemissä, LoviisassaJoensuussa , Tampereella ja Lahdessa. Ilmoittaudu mukaan!

Apua eroon -chat tarjoaa tukea erokriisin kohtaamiseen, eväitä lasten huomioimiseen sekä eron jälkeisen vanhemmuuden kysymyksiin ja huoliin. Chat antaa myös infoa alueelliista eropalveluista.

Apua eroon -chat toteutetaan www.apueroon.fi sivustolla syksystä 2017 alkaen.

Lisätietoja: Päivi Hietanen paivi.hietanen@etkl.fi tai 050 4385290

Vertaiskahvilat ovat vapaamuotoisia tapaamispaikkoja eronneille vanhemmille, jotka haluavat tutustua muihin eronneisiin aikuisiin. Kahvilassa voi jakaa arjen iloja ja suruja toisten  kanssa. Kahvilassa jutustellaan  kahvikupin kera yleensä eroamiseen sekä lapsiin ja vanhemmuuteen liittyvistä asioista.

Toiminnasta vastaavat vapaaehtoiset, jotka ovat itsekin eron läpikäyneitä vanhempia.

Vertaiskahvila toiminnalla on eri nimiä paikkakunnasta riippuen. Tällä hetkellä toimintaa on seuraavilla paikkakunnilla: Neuvokahvila Helsinki, Neuvokahvila Valopilkku Lappeenranta, Neuvokahvila Oulu, Eroneuvokahvila Kuopio, Neuvokahvila Hämeenlinna, Erokahvila Vaasa, Eroneuvo-Olkkari Imatra, Neuvokahvila Iisalmi ja Erokahvila Kouvola.

Vertaiskahvila toimintaa ylläpitävät Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistykset. Vertaiskahvilat ovat maksuttomia.

Oman alueesi  vertaiskahvilan aukioloajat ja kokoontumiset löydät sivustolta www.apuaeroon.fi

Kahvilassa käyneiden palautetta:

”Oli hyvä tavata ja jutella muiden eronneiden vanhempien kanssa”

” Sain vertaistukea, kiitos, että on paikka mihin tulla, kun en tunne muita eronneita.”

”Oli virkistävä ja voimia antava kokemus.”

”Parasta ja merkittävintä olivat toiset samassa tilanteessa olevat ihmiset.”

Tapaamispaikkatoiminta on ammatillinen tai ammatillisesti ohjattu palvelu, joka mahdollistaa lapsen ja hänestä erossa asuvan vanhemman turvallisen tapaamisen. Tapaamisten tavoitteena on tukea lapsen ja tapaajavanhemman suhdetta. Tapaamiset järjestetään yhdessä lapsen, perheen ja yhteistyöverkoston kanssa sopien ja tilannetta tarkastellaan erityisesti lapsen näkökulmasta.

Eroneuvoissa ja vertaiskahvilassa vapaaehtoiset kohtaavat eroa pohtivia tai eronneita vanhempia. Vapaaehtoisten tehtävänä tilaisuuksissa on kuunnellen ja keskustellen olla osallistujien tukena tilaisuuksissa. Lisäksi vapaaehtoiset auttavat tilaisuuksien etukäteisjärjestelyissä ja he voivat halutessaan toimia apuna myös toiminnasta tiedottamisessa.

Vapaaehtoinen on  isä tai äiti, jonka omasta erosta on kulunut vähintään vuoden verran ja hänellä on erotessaan ollut alaikäisiä lapsia. Vapaaehtoisilla on halua tukea eroa pohtivia tai erotilanteessa olevia vanhempia ja perheiden läheisiä. Vapaaehtoistoiminnassa aloittava vanhempi käy peruskoulutuksen, joka antaa valmiudet toimia vapaaehtoistehtävissä Eroneuvossa ja vertaiskahvilassa.

Vapaaehtoisille tarjotaan vuosittain lisäkoulutusta, työnohjausta sekä yhteisiä virkistys- ja hyvinvointitapaamisia.

Erovapaaehtoistoimintaa toteutetaan Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistyksissä yhteistyössä kunta- ja seurakuntatoimijoiden kanssa. Lisäksi toimintaa on mm. Vanhempien Akatemialla (Oulu) sekä Turvapoijussa (Kemi/ Tornio), Seinäjolla sekä Valkeakoskella ja Sipoossa.

Jos haluat vapaaehtoiseksi Eroneuvoihin tai vertaiskahvilaan, ota yhteyttä Päivi Hietanen 050 4385290 tai paivi.hietanen@etkl.fi

Vapaaehtoistyöntekijä Evan tarina

Tutustuessani Eroneuvon toimintaan olin vaikuttunut – juuri sellaista tukea josta itse olisin hyötynyt aivan valtavasti ennen ja jälkeen eron. Oma polku eroon oli pitkä ja vaikea mutta selvisin loppujen lopuksi ihan hyvin, kasvoin vahvemmaksi ihmisenä ja uskon kehittyneeni myös vanhempana. Lähdin mukaan Eroneuvo- vapaaehtoistyöhön tarpeesta helpottaa muiden eroavien vanhempien polkua, luoda uskoa tulevaisuuteen ja kannustaa hyvään vanhemmuuteen. Suhtauduin vapaaehtoistyöhön kuitenkin myös pienellä varauksella. Odotettaisiinko minulta jotain erityistä osaamista, pitäisiköhän olla enemmän konkreettista tietoa ja neuvoja eroavalle tai eronneelle. Mitä on se apu jota osaisin muille välittää? Olen nyt käynyt Eroneuvo ja Neuvokahvila vapaaehtoistyön koulutuksen, osallistunut Eroneuvo-tilaisuuteen ja Apua eroon ryhmächat -iltaan. Tärkeintä toiminnassa näyttäisi olevan se, että vapaaehtoinen on yksinkertaisesti läsnä ja kuuntelee, kohtaa ihmisen. Ja hienointa on, että se tosiaan riittää ja auttaa!

apuaeroon.fi

Jussi Pulli